Kennistafel Effectief Leesonderwijs

Kennistafel Effectief Leesonderwijs

De Kennistafel Effectief Leesonderwijs, een project van de PO-Raad en VO-raad, verbindt leraren, schoolleiders, bestuurders, onderzoekers en leesexperts. De Kennistafel fungeert als verbinder voor de vele organisaties en initiatieven actief op het versterken van het leesonderwijs, maakt kennis over effectief leesonderwijs toegankelijk en stimuleert onderzoek naar actuele leesonderwijsvraagstukken.

Dit dossier bevat de opbrengsten van de Kennistafel Effectief Leesonderwijs en interessante webinars, artikelen en praktijkvoorbeelden.

Opbrengsten

Opbrengsten

Publicaties & links

Kwaliteitskader Leermiddelen Taal/Nederlands

De kwaliteitswaaier bestaat uit gesprekskaarten met vakinhoudelijke en didactische criteria. Leraren kunnen hiermee samen in gesprek over de kwaliteit van leermiddelen voor het leergebied Nederlands. De waaier helpt hen om beter onderbouwde keuzes te maken, of het nu gaat om zelf ontwikkeld materiaal of methodes van educatieve uitgevers.

Publicaties & links

Help ons het leesonderwijs te verbeteren!

Heb jij het afgelopen jaar gewerkt met de Kwaliteitswaaier? We zijn benieuwd naar jouw ervaringen! Jouw feedback is onmisbaar om de waaier nóg beter te laten aansluiten bij de praktijk en te werken aan nieuwe tools die het begrijpend leesonderwijs in het po en vo naar een hoger niveau tillen.

Publicaties & links

Hoe gebruik je de kwaliteitswaaier Effectief Onderwijs in Begrijpend Lezen in de praktijk?

De kwaliteitswaaier Effectief Onderwijs in Begrijpend Lezen is aangevuld met tutorials, waarin onderwijsprofessionals in korte video’s uitleggen hoe elke bouwsteen in de praktijk kan worden toegepast.

Publicaties & links

Onderzoeksagenda voor het leesonderwijs

Onderwijs- en onderzoeksprofessionals konden vanaf juni 2023 hun onderzoeksvragen indienen bij de
Kennistafel. Onder begeleiding van drie hoogleraren/onderzoekers – Eliane Segers, Paul van den Broek en Roel van Steensel – hebben zij die input nader toegelicht en de input is vervolgens gevat in deze Onderzoeksagenda.

Publicaties & links

Kwaliteitswaaier | Effectief Onderwijs in Begrijpend Lezen

Deze kaarten beschrijven wat effectief leesonderwijs betekent voor de vier verschillende rollen in het onderwijs. De kaarten kunnen niet los van elkaar gezien worden. Juist de samenhang van de kaarten maakt leesonderwijs effectief. We spreken daarom niet van losse kwaliteitskaarten, maar van samenhangende kaarten die gezamenlijk een ‘kwaliteitswaaier’ vormen.

Publicaties & links

Kennistafel effectief leesonderwijs: inventarisatie initiatieven

Ten behoeve van de inventarisatie van de kennistafel Effectief leesonderwijs heeft een expert- en veldraadpleging plaatsgevonden en is een aanvullende zoekopdracht uitgevoerd. Deze informatieverzameling heeft geleid tot een lijst van 149 unieke initiatieven die vervolgens gebundeld zijn om zo een overzicht te maken. Dit rapport beschrijft de werkwijze en uitkomsten van de inventarisatie.

Publicaties & links

Visiestuk | Kennistafel effectief leesonderwijs

In het visiestuk Beter leesonderwijs: van weten naar doen! legt de Kennistafel Effectief Leesonderwijs een raamwerk neer voor goed leesonderwijs en voor de acties die nodig zijn om de voorwaarden voor goed leesonderwijs te realiseren. Het visiestuk is de opbrengst van het eerste jaar van de kennistafel.

Inspiratiescholen

Inspiratiescholen | Samen de leesvaardigheid van leerlingen versterken

Wil je het leesonderwijs op jouw school versterken? Inspiratiescholen laten zien hoe zij dit succesvol aanpakken en delen hun kennis en ervaring. De Inspiratiescholen maken de verbinding tussen wetenschap en praktijk zichtbaar. Doe mee, leer van elkaar en versterk het leesonderwijs!

Bekijk de inspiratiescholen

Tutorials

Tutorials

Video’s & podcasts

Tutorial 1 – PO: Laat leerlingen een langere periode over hetzelfde kennisrijke brede thema lezen

Deze tutorial past bij Bouwsteen 1 uit de Kwaliteitswaaier Effectief Onderwijs in Begrijpend Lezen. Hoe pas je deze bouwsteen toe in de praktijk? Anne de Vries, leerkracht CKC Het Stroomdal deelt zijn praktijkervaring.

Video’s & podcasts

Tutorial 1a – PO: Geef de leerlingen een doel om te lezen

Deze tutorial past bij Bouwsteen 1a uit de Kwaliteitswaaier Effectief Onderwijs in Begrijpend Lezen. Hoe pas je deze bouwsteen toe in de praktijk? Anne de Vries, leerkracht CKC Het Stroomdal deelt zijn praktijkervaring.

Video’s & podcasts

Tutorial 2 – PO: Laat leerlingen gevarieerde teksten van goede kwaliteit lezen

Deze tutorial past bij Bouwsteen 2 uit de Kwaliteitswaaier Effectief Onderwijs in Begrijpend Lezen. Hoe pas je deze bouwsteen toe in de praktijk? Anne de Vries, leerkracht CKC Het Stroomdal deelt zijn praktijkervaring.

Video’s & podcasts

Tutorial 2a – Primair Onderwijs: Motiveer leerlingen om te gaan lezen

Deze tutorial past bij Bouwsteen 2a uit de Kwaliteitswaaier Effectief Onderwijs in Begrijpend Lezen. Hoe pas je deze bouwsteen toe in de praktijk? Anne de Vries, leerkracht CKC Het Stroomdal deelt zijn praktijkervaring.

Video’s & podcasts

Tutorial 3 – PO: Laat leerlingen aan de slag gaan met teksten door erover te praten en te schrijven

Deze tutorial past bij Bouwsteen 3 uit de Kwaliteitswaaier Effectief Onderwijs in Begrijpend Lezen. Hoe pas je deze bouwsteen toe in de praktijk? Anne de Vries, leerkracht CKC Het Stroomdal deelt zijn praktijkervaring.

Video’s & podcasts

Tutorial 4 – PO: Verzamel gegevens over de leesontwikkeling en pas daar het onderwijs op aan

Deze tutorial past bij Bouwsteen 4 uit de Kwaliteitswaaier Effectief Onderwijs in Begrijpend Lezen. Hoe pas je deze bouwsteen toepassen in de praktijk? Anne de Vries, leerkracht CKC Het Stroomdal deelt zijn praktijkervaring.

Video’s & podcasts

Tutorial 1 – VO: Laat leerlingen een langere periode over hetzelfde kennisrijke brede thema lezen

Deze tutorial past bij Bouwsteen 1 uit de Kwaliteitswaaier Effectief Onderwijs in Begrijpend Lezen. Hoe pas je deze bouwsteen toe in de praktijk? Linda Vos, docent Nederlands Bonifatius mavo en Bastiaan den Bakker, docent aardrijkskunde Bonifatius mavo delen hun praktijkervaring.

Video’s & podcasts

Tutorial 1a – VO: Geef de leerlingen een doel om te lezen

Deze tutorial past bij Bouwsteen 1a uit de Kwaliteitswaaier Effectief Onderwijs in Begrijpend Lezen. Hoe pas je deze bouwsteen toe in de praktijk? Linda Vos, docent Nederlands Bonifatius mavo deelt haar praktijkervaring.

Video’s & podcasts

Tutorial 2 – VO: Laat leerlingen gevarieerde teksten van goede kwaliteit lezen

Deze tutorial past bij Bouwsteen 2 uit de Kwaliteitswaaier Effectief Onderwijs in Begrijpend Lezen. Hoe pas je deze bouwsteen toe in de praktijk? Linda Vos, docent Nederlands Bonifatius mavo deelt haar praktijkervaring.

Video’s & podcasts

Tutorial 2a – VO: Motiveer leerlingen om te gaan lezen

Deze tutorial past bij Bouwsteen 2a uit de Kwaliteitswaaier Effectief Onderwijs in Begrijpend Lezen. Hoe pas je deze bouwsteen toe in de praktijk? Linda Vos, docent Nederlands Bonifatius mavo en Janine van Loenen, Programmacoördinator Flevomeer bibliotheek delen hun praktijkervaring.

Video’s & podcasts

Tutorial 2b – VO: Hoe leerlingen begrip van een tekst kunnen monitoren, herstellen of versterken

Deze tutorial past bij Bouwsteen 2b uit de Kwaliteitswaaier Effectief Onderwijs in Begrijpend Lezen. Hoe pas je deze bouwsteen toe in de praktijk? Linda Vos, docent Nederlands Bonifatius mavo deelt haar praktijkervaring.

Video’s & podcasts

Tutorial 3 – VO: Laat leerlingen aan de slag gaan met teksten door erover te praten en te schrijven

Deze tutorial past bij Bouwsteen 3 uit de Kwaliteitswaaier Effectief Onderwijs in Begrijpend Lezen. Hoe pas je deze bouwsteen toe in de praktijk? Linda Vos, docent Nederlands Bonifatius mavo deelt haar praktijkervaring.

Video’s & podcasts

Tutorial 4 – VO: Verzamel gegevens over de leesontwikkeling en pas daar het onderwijs op aan

Deze tutorial past bij Bouwsteen 4 uit de Kwaliteitswaaier Effectief Onderwijs in Begrijpend Lezen. Hoe pas je deze bouwsteen toe in de praktijk? Linda Vos, docent Nederlands Bonifatius mavo deelt haar praktijkervaring.

Video’s & podcasts

Tutorial 1 – bestuurder & schoolleider: Prioriteren

Stel effectief Leesonderwijs als prioriteit. Hoe pas je deze bouwsteen toe in de praktijk? Christel Wieman, bestuurder bij Stichting Klasse en Mark Brijan, directeur De Marke, Etty Hillesum Lyceum delen hun praktijkervaring.

Video’s & podcasts

Tutorial 2 – bestuurder & schoolleider: Schoolspecifiek leesbeleid

Stel een schoolspecifiek leesbeleid op. Hoe pas je deze bouwsteen toe in de praktijk? Christel Wieman, bestuurder bij Stichting Klasse en Mark Brijan, directeur De Marke, Etty Hillesum Lyceum delen hun praktijkervaring.

Video’s & podcasts

Tutorial 3 – bestuurder & schoolleider: Monitoring en evaluatie

Monitor en evalueer. Hoe pas je deze bouwsteen toe in de praktijk? Christel Wieman, bestuurder bij Stichting Klasse en Mark Brijan, directeur De Marke, Etty Hillesum Lyceum delen hun praktijkervaring.

Video’s & podcasts

Tutorial 4 – Bestuurder & schoolleider: Ouderbetrokkenheid

Stimuleer ouderbetrokkenheid. Hoe pas je deze bouwsteen toe in de praktijk? Christel Wieman, bestuurder bij Stichting Klasse en Mark Brijan, directeur De Marke, Etty Hillesum Lyceum delen hun praktijkervaring.

Webinars

Webinars

Video’s & podcasts

Webinar | De rol van de schoolleider bij de verbetering van het leesonderwijs

Tijdens het webinar op 7 december 2023 lichtte Mirjam Snel (voorzitter Kennistafel Effectief Leesonderwijs) de Kwaliteitswaaier toe. Schoolleiders Mark Brijan (VO – de Marke) en Linda Pereboom (PO – Cazemierschool) vertelden hoe zij in hun rol als schoolleider werken aan het bevorderen van het leesonderwijs op school.

Video’s & podcasts

NRO Webinar Onderwijskansen: Leesmotivatie

Mirjam Snel (Hogeschool Utrecht) en Ingrid Elijzen (Alan Turing school) spreken in dit webinar over effectief werken aan leesmotivatie in de praktijk en de wetenschappelijke onderbouwing daarvan.

Video’s & podcasts

Webinar | De rol van de bestuurder bij de verbetering van het leesonderwijs

Tijdens het webinar op 11 april gaf Mirjam Snel (voorzitter Kennistafel Effectief Leesonderwijs) uitleg over de Kwaliteitswaaier. Bestuurders Cristel Wieman (Stichting Klasse) en Dirk Speelman (VariO Onderwijsgroep) vertelden hoe zij binnen hun bestuur werken aan het leesonderwijs. Kijk hier het webinar terug.

Video’s & podcasts

Webinar | Kwaliteitswaaier Effectief Onderwijs in Begrijpend Lezen: In de praktijk

In dit webinar geven hogeschool hoofddocent en voorzitter Kennistafel Mirjam Snel en leraren Eline Klaassen (Maasplein, po) en Caroline Wisse (Globe, vo), onder begeleiding van dagvoorzitter Bart Staijen, je inzichten uit wetenschap en praktijk over effectief leesonderwijs.

Video’s & podcasts

Terugblik | Avond van de leraar #4: Effectief Leesonderwijs

Hoe is leesonderwijs bij jou op school georganiseerd? Hoe ontwikkel je leesonderwijs duurzaam en effectief? Wat is nodig in het klaslokaal en in de schoolorganisatie? Deze vragen stonden centraal tijdens de Avond van de leraar over Effectief Leesonderwijs op dinsdag 18 april 2023. Kijk deze avond terug.

Video’s & podcasts

Webinar Didactief over diep lezen

Het begrijpend leesniveau van Nederlandse leerlingen daalt hard. Wat kunnen we doen om het tij te keren? In dit webinar geven hoogleraar Eliane Segers (UT) en leerkracht en leesexpert Heleen Bührs (Alan Turingschool) je inzichten uit wetenschap en praktijk. Vol concrete tips waarmee je direct aan de slag kunt op je eigen school.

Video’s & podcasts

Derde meet up | Kennistafel Effectief Leesonderwijs

Op 22 juni 2022 organiseerde de Kennistafel Effectief Leesonderwijs een derde online meet up. Deelnemers kregen hierbij inspiratie en handvatten aangereikt om het leesonderwijs op school (verder) vorm te geven. Bekijk de meet up.

Video’s & podcasts

Tweede meet up | Effectief leesonderwijs po/vo

Hoe is leesonderwijs bij jou op school georganiseerd? Hoe ontwikkel je leesonderwijs duurzaam en effectief? Wat is nodig in het klaslokaal en in de schoolorganisatie? Tijdens de tweede online meet up ‘Effectief Leesonderwijs’ op 9 mei 2022 werden handvatten en inspiratie geboden om het leesonderwijs op school (verder) vorm te geven.

Video’s & podcasts

Eerste meet up | Effectief Leesonderwijs po/vo

Hoe ontwikkel je leesonderwijs duurzaam en effectief? Wat is nodig in het klaslokaal en in de schoolorganisatie? Op 31 maart 2022 organiseerde de Kennistafel een online meet up ‘Effectief leesonderwijs: van weten naar doen!’, waarbij deze vragen centraal stonden.

Video’s & podcasts

Webinar | Leesmotivatie

Hoe zorg je nou dat je leerlingen uit zichzelf hun leesboek pakken, thuis en op school? In dit webinar vertelt hoogleraar Roel van Steensel wat we weten uit onderzoek. Docent Nederlands Caroline Wisse geeft concrete tips uit de praktijk. Zowel nuttig voor po als vo!

Artikelen

Artikelen

Publicaties & links

Artikel | Kennistafel Effectief Leesonderwijs: gezamenlijk en in samenhang van weten naar doen

In dit artikel verkennen Wenckje Jongstra, Mirjam Snel en Tes Schmeink mogelijke antwoorden om het leesonderwijs te verbeteren en belichten daarbij de rol van de landelijke Kennistafel Effectief Leesonderwijs.

Publicaties & links

Artikel | Leesonderwijs in het vo

Leesvaardigheid en leesmotivatie zijn al tijden onderwerp van zorg in het onderwijs en de maatschappij. Dat lezen alleen bij het vak Nederlands thuishoort, geldt steeds meer als achterhaald, zo laten de twee scholen zien die in dit artikel aan het woord komen. ‘Wij willen een ‘leesprofielschool’ zijn.’ Één van deze scholen is het Globe College, lid van de Kennistafel Effectief Leesonderwijs.

Publicaties & links

Artikel | Samen bouwen aan leesonderwijs

De leesvaardigheid van Nederlandse leerlingen moet beter. Een speciale Kennistafel probeert daarin verandering te brengen. Wat is er eigenlijk nodig voor goed leesonderwijs? In de Kennistafel Effectief Leesonderwijs buigen experts zich over deze kwestie, onder wie leraar Erik van den Hoogenband van obs Het Galjoen in Den Haag en bestuurder Cristel Wieman van Stichting Klasse uit Gouda. Lees hier het artikel over de Kennistafel Effectief Leesonderwijs van Didactief.

Praktijkvoorbeelden & interviews

Schoolleider en bestuurder hebben cruciale rol als het gaat om leesonderwijs

De Kwaliteitswaaier is een instrument die in zowel het primair als het voortgezet onderwijs gebruikt kan worden om effectief leesonderwijs te bieden. In een dubbelinterview met Mirjam Snel, voorzitter van de Kennistafel en werkzaam bij Hogeschool Utrecht, en Cristel Wieman, bestuurder van Stichting Klasse en lid van de Kennistafel, wordt duidelijk dat de Kwaliteitswaaier vooral een praktische tool is voor meerdere rollen in het onderwijs.

Praktijkvoorbeelden

Praktijkvoorbeelden

Praktijkvoorbeelden & interviews

Veel lezen, graag lezen, beter lezen

Leerlingen zijn intrinsiek gemotiveerd om te lezen, omdat ze lezen leuk vinden, het goed kunnen en omdat ze hun kennis willen uitbreiden. Dat is vrij vertaald de inzet van het taal/leesbeleid van basisschool Vuurvogel in Bergschenhoek. Nicolette Dronkers, directeur en taal/leescoördinator van de school, vertelt op welke manieren de school eraan werkt om dit doel […]

Praktijkvoorbeelden & interviews

Met mooie boeken haal je de wereld in de school

Wereldoriëntatie is het hart van het onderwijs op de O.S. Cazemierschool in Dalfsen. Sinds vier jaar is ook het leesonderwijs hierin grotendeels geïntegreerd. Dat is goed voor de leesmotivatie, zegt het team. Zeker als je het combineert met moderne jeugdliteratuur, door een bloeiende samenwerking met de Bibliotheek op School.

Praktijkvoorbeelden & interviews

Veel lezen en graag lezen gaan hand in hand

Een aantal jaren geleden verving Kindcentrum Boschveld in Den Bosch de methode voor begrijpend lezen door de methodiek ‘Diep Leesbegrip’ (voorheen ‘DENK’ genoemd). Vorig schooljaar ging ook de methode voor technisch lezen de deur uit en besloot de school te gaan werken met LIST, een methodiek voor technisch lezen die volgens directeur Anouk Schipper en intern begeleider Judith van Erp naadloos aansluit bij de onderwijsvisie van de school én bij de aanpak van Diep Leesbegrip.

Praktijkvoorbeelden & interviews

Elke docent een taaldocent

Taalgericht vakonderwijs invoeren, leesplezier bevorderen en taalachterstanden bestrijden. Dat zijn de drie pijlers van het taal-leesbeleid dat CSG Comenius Mariënburg in Leeuwarden in schooljaar 2023-2024 heeft ingezet. Docent Nederlands en taalcoördinator Carolien Barneveld en rector Cees Vogelvanger vertellen over de ambities en over de manier waarop de school daaraan werkt.

Praktijkvoorbeelden & interviews

Een school vol lezers

Bij Basisschool Op Weg in Vorstenbosch draait leesonderwijs niet meer om AVI-niveaus. Leerlingen weten vaak niet eens op welk niveau ze ‘officieel’ lezen, en dat is precies de bedoeling. Ze zijn te druk met het verslinden van jeugdboeken, vaak in series. De opvallende groei in leesmotivatie én resultaten is het resultaat van een doordachte aanpak die drie jaar geleden werd ingezet door directeur Bram Janssen en zijn team.

Praktijkvoorbeelden & interviews

Rijke taal op De Paperclip

‘De hele school ademt taal’. Zo kenschetst Judith Meijwaard, directeur van kindcentrum De Paperclip in Zwolle, de ontwikkeling van het taal-leesonderwijs die de school in schooljaar ’22-’23 heeft ingezet. Basis van de vernieuwde leespraktijk is het concept Rijke Taal. Samen met Thomas van den Berg en Madelon Pisters vertelt ze wat dat inhoudt en wat het brengt. Thomas, leerkracht van groep 7/8, is lid van de actiegroep Taal/lezen die de ontwikkeling mede aanstuurt en Madelon is als specialist kwaliteit betrokken bij de ontwikkeling van het taal-leesonderwijs op De Paperclip.

Praktijkvoorbeelden & interviews

Alles draait om lezen

Waar krijg je de mooiste kans om lezen een centrale plaats te geven in het voortgezet onderwijs? Bij het opbouwen van een nieuwe school. Op het jonge Limus College in Vleuten krijgt het vak Nederlands helemaal vorm rondom (jeugd)literatuur. Ook in het projectonderwijs, waarin veel vakken geïntegreerd zijn, spelen rijke teksten een grote rol. “Lezen is de kern van alles.”

Praktijkvoorbeelden & interviews

Lezen als onderdeel van betekenisvol taal leren

Projectmatig onderwijs waarin de taaldomeinen lezen, schrijven, spreken en taalkennis geïntegreerd worden aangeboden in projecten. Dat is de praktijk op OBS de Graswinkel in Weert. Carmen Verest en Bart Keijers vertellen erover. Carmen is taalcoördinator en leerkracht van team 2 (groep 3-4) en Bart is schoolleider en intern begeleider. “We zien kinderen die succeservaringen opdoen en met plezier lezen en leren.”

Praktijkvoorbeelden & interviews

‘We zijn allemaal boekendokters’

Renate van der Geer en Bertil Govers zijn de ‘Segbroek BoekenDokters’. Twee docenten Nederlands die op hun school, het Segbroek College in Den Haag, een uitgebreid leesbevorderingsprogramma hebben opgezet. Hun meest effectieve medicijn tegen ontlezing? Persoonlijk advies van enthousiaste docenten, in de context van een schoolbreed taalbeleid.

Praktijkvoorbeelden & interviews

‘Je wilt dat lezen in de poriën van het onderwijs gaat zitten’

De leesresultaten op CKC Het Stroomdal waren voldoende. Maar leesmotivatie en betrokkenheid? Dat zagen de leerkrachten maar weinig. Ze namen er geen genoegen mee en gingen met een deskundige op zoek naar oorzaken en oplossingen. Het werd het begin van een verandering die het hele leesonderwijs op zijn kop zou zetten.

Praktijkvoorbeelden & interviews

Een echte leesschool

Omdat op de Sint Jansschool in Breezand de leesmotivatie én de leesprestaties van de kinderen achterbleven, ging in 2017 het roer om. De leesmethodes werden vervangen door een methodiek waarin technisch lezen, begrijpend lezen en leesbevordering zijn geïntegreerd en de kinderen schoolbreed lezen over hetzelfde thema. Inzet is dat de leerlingen zich ontwikkelen tot leesvaardige en gemotiveerde lezers. Hoe ziet het leesonderwijs op de Sint Jansschool eruit? En wat zijn de opbrengsten van de nieuwe leesaanpak?

Praktijkvoorbeelden & interviews

Lezen, lezen, lezen!

Eindeloos bijspijkeren in leesgroepjes, zonder noemenswaardige resultaten: Basisschool Valkenburg was er helemaal klaar mee. Ruim vier jaar geleden ging het roer om. Nu wordt de energie gestoken in leesbevordering en preventie. Het resultaat mag er zijn: leesplezier, leesmotivatie én technisch lezen zijn met sprongen vooruitgegaan.

Praktijkvoorbeelden & interviews

Daar waar het boek het kind vindt

Uit een fusie tussen twee basisscholen in Amsterdam-West ontstond medio 2022 kindcentrum De Vindplaats. Het onderwijs aan kinderen van 0 tot 13 jaar ging daarmee ‘op zijn kop’: ieder kind bewandelt er zijn eigen pad. Daarvoor moeten de kinderen uiteraard veel leren, en dat doen ze vooral door heel goed te leren lezen én te ontdekken hoe leuk en waardevol dat kan zijn. Intern begeleider en taalcoördinator Marike Andriessen en directeur Gert Geertsma vertellen hoe De Vindplaats dat voor elkaar probeert te krijgen.

Praktijkvoorbeelden & interviews

Werken aan taalgericht vakonderwijs

Steeds meer docenten van Yuverta vmbo Roermond geven taalgericht vakonderwijs (TVO). Dat wil zeggen dat zij in hun lessen niet alleen aan vakinhoudelijke doelen, maar ook aan taaldoelen werken waardoor leerlingen niet alleen vakinhoudelijk sterker worden maar ook hun taalvaardigheden verbeteren. Lees hier het praktijkvoorbeeld met een wetenschappelijke reflectie van Els Stronks, Hoogleraar Vroegmoderne Nederlandse letterkunde (Universiteit Utrecht).

Praktijkvoorbeelden & interviews

Het begint met leesplezier

Vier jaar geleden ging het leesonderwijs van de sbo Koningin Julianaschool in Culemborg rigoureus op de schop. De resultaten liegen er niet om: de leesmotivatie en de leesvaardigheid van de kinderen zijn sindsdien aanzienlijk verbeterd. Hoe ziet het leesonderwijs nieuwe stijl eruit? En wat maakt dat het succesvol is? Lees hier het praktijkvoorbeeld met een wetenschappelijke reflectie van Suzanne Bogaerds-Hazenberg, onderzoeker Effectief Leesonderwijs (leesonderwijs.com & Radboud Universiteit).

Praktijkvoorbeelden & interviews

Lezen en praten over maatschappelijke thema’s

In de leesbevorderingsprojecten van het CSG Augustinus in Groningen gaan lezen en burgerschapsvorming hand in hand. Met een van deze projecten won de school in 2022 de Nationale Onderwijsprijs. Het stimuleerde docent Nederlands Dirk Spijk, één van de bedenkers van dit project, om meer leesbevorderingsprojecten op te zetten. Dat past mooi in het taalbeleid van het Augustinus, waarin lezen een prominente plaats heeft. Lees hier het praktijkvoorbeeld met een wetenschappelijke reflectie door Yra van Dijk, Modern letterkundige, lerarenopleider en gasthoogleraar bij Institute of the Arts in Society (Universiteit Leiden).

Praktijkvoorbeelden & interviews

Waalwijk Taalrijk: een doorlopende leesbevorderingslijn

Een doorlopende leeslijn, een leesmonitor en de inzet van lees- en mediaconsulenten; het zijn belangrijke ingrediënten van het programma ‘Waalwijk Taalrijk’, waarin de gemeente Waalwijk, de bibliotheek, scholen, kinderopvang- en welzijnsorganisaties samenwerken om de taalontwikkeling en het leesplezier van kinderen en jongeren te stimuleren. Alle po- en vo-scholen in Waalwijk doen mee. Lees hier het praktijkvoorbeeld met een wetenschappelijke reflectie van Prof. dr. Paul van den Broek, Hoogleraar Cognitieve en Neurobiologische Grondslagen van Leren en Doceren (Universiteit Leiden).

Praktijkvoorbeelden & interviews

Het Vlietland College in Leiden | Taalbeleid is van ons allemaal

Een schoolbrede, vakoverstijgende aanpak en de inzet van zogenoemde ‘taalambassadeurs’ zijn twee in het oog springende kenmerken van het taalbeleid van het Vlietland College in Leiden. Op basis van literatuuronderzoek én onderzoek in de schoolpraktijk, ontwikkelde de school beleid om de leesvaardigheid van leerlingen te verbeteren. Mede dankzij de inspanningen van een taalwerkgroep besteden docenten van alle vakken nu aandacht aan lezen. Lees hier het praktijkvoorbeeld met een wetenschappelijke reflectie van Prof. dr. Roel van Steensel, Hoogleraar Leesgedrag bij Vrije Universiteit Amsterdam.

Praktijkvoorbeelden & interviews

Verbeteren leesvaardigheid is een kwestie van lange adem

De vaardigheid om teksten diepgaand te verwerken en het leesplezier van Nederlandse leerlingen dalen. Hoewel elke school dat tij graag wil keren, blijkt het in de praktijk vaak lastig. Deze twee scholen laten zien wat voor hen de sleutel was tot succes: klein beginnen. ‘We wilden liever een succeservaring met zijn allen, dan verzanden in iets groots wat niet afkomt.’

Praktijkvoorbeelden & interviews

Goed kunnen lezen is essentieel voor alle vakken

De vaardigheid om teksten diepgaand te verwerken en het leesplezier van Nederlandse leerlingen dalen. Hoewel elke school dat tij graag wil keren, blijkt het in de praktijk vaak lastig. De Bonifatius mavo constateerde een aantal jaren geleden een dalende leesvaardigheid bij haar leerlingen. Een sectieoverstijgend team van docenten ging ermee aan de slag.

Praktijkvoorbeelden & interviews

Tachtig minuten les creëert ruimte voor coaching en keuzes

Na drie jaar ‘oefenen’ in speciale klassen, start Over Betuwe College Bemmel in schooljaar 2020-2021 met een coachende aanpak en een 80-minutenrooster voor alle leerlingen. Lees in dit praktijkvoorbeeld waarom de school voor deze verandering kiest.

Praktijkvoorbeelden & interviews

Meer taal, beter leren

Ongeveer 95 procent van de leerlingen in het voortgezet onderwijs is functioneel geletterd: zij kunnen eenvoudige teksten over alledaagse onderwerpen begrijpen. Maar ongeveer een kwart lukt het niet om complexere teksten te verwerken. Daarom geeft Vereniging OMO structurele aandacht aan taal, in samenwerking met de bibliotheken in Noord-Brabant. ‘We willen de leesmotor aan de gang krijgen.’ Lees het artikel uit het VO-magazine.

Praktijkvoorbeelden & interviews

Meer lezen is essentieel: “Nederlands is het smeermiddel tussen de vakken”

Leesmotivatie, de zin om een boek te pakken en op te gaan in de wereld die geschetst wordt, neemt af. Dat blijkt uit de recente Staat van Onderwijs. Hoe krijg je leerlingen weer aan het lezen? “De crux is dat je een link legt met de leefwereld van je leerlingen.” Aan het woord is Didy Pijpker, docent Nederlands aan de Rutger Kopland School in Siddeburen. Waarom is het zo belangrijk om de leesmotivatie en de leesvaardigheid te verhogen?