Kwaliteitswaaier | Effectief Onderwijs in Begrijpend Lezen

De afgelopen decennia is veel wetenschappelijke kennis ontwikkeld over effectief leesonderwijs in begrijpend lezen. Deze kennis vindt nog onvoldoende zijn weg naar de praktijk. De Kennistafel Effectief Leesonderwijs, een initiatief van de PO-Raad, VO-raad en het NRO, heeft als één van haar doelen kennis verzamelen over effectief leesonderwijs en het voor leraren toepasbaar maken van deze kennis.

Kwaliteitswaaier

Zo is in 2021 een visie ontwikkeld op effectief leesonderwijs. Op basis van deze visie is gewerkt aan kwaliteitskaarten voor zowel de leraar, de leesdeskundige(n), de schoolleider en de bestuurder. Deze kaarten beschrijven wat effectief leesonderwijs betekent voor de vier verschillende rollen in het onderwijs. De kaarten kunnen niet los van elkaar gezien worden. Juist de samenhang van de kaarten maakt leesonderwijs effectief. We spreken daarom niet van losse kwaliteitskaarten, maar van samenhangende kaarten die gezamenlijk een de Kwaliteitswaaier ‘Effectief Onderwijs in Begrijpend Lezen’ vormen.

Versie 1.1

De Kwaliteitswaaier ‘Effectief Onderwijs in Begrijpend Lezen’ is met enthousiasme ontvangen in het onderwijsveld. Bestuurders, schoolleiders, leescoördinatoren en leraren raadplegen de waaier online, en inmiddels zijn er meer dan 3000 exemplaren uitgedeeld of verstuurd naar professionals in het onderwijs. Met de waaier kunnen zij beter inzicht krijgen in hun begrijpend leesonderwijs en dit waar nodig versterken. Door de ervaringen uit het onderwijsveld en de input van experts is de waaier verder aangescherpt. De ontvangen feedback is zorgvuldig gewogen en verwerkt in versie 1.1.

De belangrijkste wijzigingen in versie 1.1 zijn:

  • In de inleiding is verduidelijkt dat de waaier zich richt op vakoverstijgend begrijpend leesonderwijs.
  • Er zijn 17 tutorials toegevoegd met praktijkvoorbeelden van de bouwstenen voor zowel primair als voortgezet onderwijs.
  • Enkele foto’s zijn vernieuwd.
  • Er zijn meer voorbeelden en bronnen voor het voortgezet onderwijs toegevoegd.
  • De definitie van ‘kwalitatief goede teksten’ (bouwsteen 2) is verduidelijkt.
  • De inhoud is op diverse punten aangescherpt waar nodig.

Gedrukte versie ontvangen, vragen, ideeën of opmerkingen? Stuur een mail aan kennistafelleesonderwijs@vo-raad.nl.

Help ons het leesonderwijs te verbeteren

Heb jij het afgelopen jaar gewerkt met de Kwaliteitswaaier? We zijn benieuwd naar jouw ervaringen! Jouw feedback is onmisbaar om de waaier nóg beter te laten aansluiten bij de praktijk en te werken aan nieuwe tools die het begrijpend leesonderwijs in het primair en voortgezet onderwijs naar een hoger niveau tillen. Invullen kost slechts 5-10 minuten. Deel je ervaringen via deze vragenlijst. Ken je collega’s die ook met de kwaliteitswaaier hebben gewerkt? Deel de enquête met hen, zodat we samen nóg meer inzichten verzamelen. Alvast ontzettend bedankt voor je bijdrage!

Gerelateerde items