Tools

Leeromgeving Onderzoekscultuur

De digitale Leeromgeving Onderzoekscultuur ondersteunt scholen en schoolbesturen in het po, vo en mbo om evidence-informed te werken aan schoolontwikkeling. De deelnemer kiest allereerst vanuit welke rol – leraar, schoolleider of bestuur – hij de digitale tool invult en start met de  scan om de beginsituatie en doelen vast te stellen. Vervolgens krijgt de deelnemer acties aangereikt, maakt hij een werkplan en ontvangt hij tips in de vorm van voorbeelden, artikelen, instrumenten en filmpjes.

Naar website

Toolkit | Samen innoveren in een innovatieteam

Deze praktische toolkit is voor iedereen die in (bovenschoolse) teams op een effectieve manier wil samenwerken aan een innovatief vraagstuk. Voor elk van de acht bijeenkomsten is er een leidraad in de vorm van een PowerPoint met daarin doel, een agenda en werkvormen. Je werkt toe naar het ontwerpen van een tool en/of praktische handreiking. De methodiek ondersteunt bij het leggen van een goede verbinding met de eigen school en met het benutten van ieders netwerk.

Naar toolkit

Doorloopjes

De website doorloopjes.nl helpt leraren het onderwijs te verbeteren. ‘Doorloopjes’ is gebaseerd op het beste onderzoek ter wereld. Ieder Doorloopje bestaat uit een korte introductie en vijf genummerde stappen. Iedere stap bestaat uit een illustratie en een korte omschrijving. En er zijn video’s gemaakt door Nederlandse en Vlaamse leraren. Stichting leerKRACHT maakt het mogelijk dat deze website gratis beschikbaar is voor alle leraren in Nederland.

Naar website

Kennisrotonde

De Kennisrotonde is het online loket voor de snelle beantwoording van vragen uit het onderwijs met kennis uit onderzoek. Iedereen die werkt in of nabij de onderwijspraktijk van het basisonderwijs, voortgezet onderwijs, (voortgezet) speciaal onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs of een lerarenopleiding, kan vragen stellen. Deze vragen beantwoordt de Kennisrotonde met wetenschappelijk gefundeerde inzichten over wat wel en wat niet werkt.

Naar website

Onderzoek op Leraar24

Samen met onderzoekers zorgt het NRO dat resultaten uit onderwijsonderzoek voor leraren worden beschreven op leraar24.nl. Leraar24 is een platform voor de professionele ontwikkeling van leraren in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs, speciaal onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. Het biedt informatie over diverse thema’s die leraren helpt bij de uitoefening van hun vak. De video’s en artikelen op leraar24.nl zijn gebaseerd op kennis en ervaring uit de praktijk en kennis uit wetenschappelijk onderzoek. Het platform biedt achtergronden, inspiratie, oplossingen en voorbeelden die direct toepasbaar zijn in het onderwijs.

Naar website

Voor de leraar

Voor een jaar kunnen alle leraren in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs gratis toegang krijgen tot meer dan een miljoen wetenschappelijke artikelen over onderwijsonderzoek. Aanleiding voor deze pilot is de roep vanuit het onderwijsveld om vrije toegang tot wetenschappelijke publicaties over onderwijsonderzoek.

Naar website

Onderwijskennis

Onderwijskennis.nl verbindt onderzoek en de onderwijspraktijk. Met kennis uit onderzoek verbetert de onderwijsprofessional het dagelijks werk. Benut wetenschappelijke inzichten, publicaties, kennisbronnen en tools van diverse partners.

Naar website

Onderwijsdatabank

De Onderwijsdatabank is hét informatiesysteem voor schoolpersoneel, studenten, onderwijsadviseurs, ouders, hulpverleners en beleidsmakers. Met behulp van de Onderwijsdatabank vindt u snel en eenvoudig een relevant antwoord op (actuele) vraagstukken. Dagelijks wordt de databank aangevuld met nieuwe titels: vakliteratuur, onderzoeken, leermiddelen, websites, apps, tijdschriftartikelen en nog veel meer. Veel titels zijn direct te bekijken, andere geven een verwijzing naar het materiaal. Blijf zo eenvoudig op de hoogte van nieuwe publicaties op onderwijsgebied.

Naar website

VSLS-reflectietool samenwerking

Samenwerken met verschillende partners is complex. Deze tool stelt samenwerkingspartners in staat te reflecteren op de huidige samenwerking, te bepalen waar extra aandacht of interventies nodig zijn en samen afspraken te maken over hoe nu verder. De tool kan op alle niveaus van de samenwerking ingezet worden. Het is echter geen blauwdruk. Bepaal zelf welk onderdeel past en wanneer. Om aan te geven hoe het zou kunnen, zijn hier enkele suggesties uitgewerkt. Maar onthoud, het kan ook anders.

Naar reflectietool

Scan Onderzoekscultuur in de school

De scan ‘Onderzoekscultuur in de school’ is bedoeld voor scholen die onderzoek in de school willen benutten om zich te ontwikkelen tot een professionele leergemeenschap. Het is een zelfevaluatie-instrument: scholen kunnen dit instrument zelfstandig gebruiken om de eigen positie te bepalen en acties voor verdere schoolontwikkeling te ondernemen. De scan bestaat uit acht aspecten. Per aspect is er een interventiekaart ontwikkeld met interventies om het betreffende aspect te versterken.

Naar scan

Onderwijs met kennis

OnderWijs met Kennis helpt leraren bij het zoeken, selecteren, beoordelen en toepassen van kennis ter verbetering van de eigen onderwijspraktijk. Met deze webtool kunnen leraren hun competenties hierin vergroten, daardoor meer onderbouwde onderwijskundige keuzes maken en hun onderzoekende houding versterken.

Naar website