De kwaliteitswaaier Effectief Onderwijs in Begrijpend Lezen is ontwikkeld door de Kennistafel Effectief Leesonderwijs en gebaseerd op recente inzichten uit de literatuur. Deze waaier, aangevuld met kwaliteitskaarten, biedt een compact overzicht van de belangrijkste principes van effectief leesonderwijs. Onlangs zijn er ook tutorials toegevoegd, waarin onderwijsprofessionals in korte video’s uitleggen hoe elke bouwsteen in de praktijk kan worden toegepast.
De waaier is gericht op leraren, leesexperts, schoolleiders en bestuurders in zowel het primair als het voortgezet onderwijs. De kwaliteitskaarten brengen de kern van goed leesonderwijs op een overzichtelijke manier in beeld. Het bijzondere aan deze kaarten is dat ze elkaar aanvullen en versterken; het effectief gebruik van de kaarten hangt af van hoe ze samen ingezet worden. Het leesonderwijs in de klas is de verantwoordelijkheid van de leraar, maar kan niet succesvol zijn zonder de ondersteuning van leesdeskundigen, schoolleiders en bestuur.
Anne de Vries, leerkracht bij CKC Het Stroomdal, Linda Vos en Bastiaan den Bakker, beiden docenten aan de Bonifatius mavo, Janine van Loenen, programmacoördinator bij Flevomeer, Christel Wieman, bestuurder bij Stichting Klasse, en Mark Brijan, directeur van De Marke, Etty Hillesum Lyceum delen hun ervaringen met de kwaliteitswaaier in de praktijk.
De tutorials zijn te vinden in het dossier van de Kennistafel Effectief Leesonderwijs.