Visiestuk kennistafel effectief leesonderwijs

In Nederland maken we ons zorgen over de leesontwikkeling en het leesplezier van zowel basisschoolleerlingen als leerlingen in het voortgezet onderwijs. Ongeveer een kwart van de basisschoolleerlingen lukt het niet om complexere teksten, zoals die in schoolboeken, diepgaand te verwerken. En ook het aandeel middelbare scholieren dat niet het leesniveau haalt dat noodzakelijk is om goed te kunnen functioneren op school en in de maatschappij is toegenomen; in het vmbo loopt dat aandeel zelfs op tot twee derde.

Er is de afgelopen decennia, ook in Nederland, veel wetenschappelijke kennis ontwikkeld over de voorwaarden voor een goede leesontwikkeling en effectief leesonderwijs. Toch leert de ervaring dat deze kennis in het onderwijs nog onvoldoende wordt toegepast.

Visiestuk

In het visiestuk Beter leesonderwijs: van weten naar doen! legt de Kennistafel Effectief Leesonderwijs een raamwerk neer voor goed leesonderwijs en voor de acties die nodig zijn om de voorwaarden voor goed leesonderwijs te realiseren. Het visiestuk is de opbrengst van het eerste jaar van de kennistafel. In het tweede jaar worden de plannen uitgevoerd. Hoe, ook dat leest u in het visiestuk.

Gerelateerde items

Publicaties & links

Leidraad: Differentiatie als sleutel voor gelijke kansen

De leidraad ‘Differentiatie als sleutel voor gelijke kansen’ is gemaakt voor leerkrachten, schoolleiders, intern begeleiders en andere onderwijsprofessionals die hun onderwijs willen onderbouwen met kennis uit onderzoek. De informatie is bedoeld om antwoord te geven op de vraag: Hoe zorg je als leerkracht ervoor dat alle leerlingen de gestelde doelen halen? Op onderwijskennis.nl is de […]

Publicaties & links

Leidraad: Onderwijs vanuit hoge verwachtingen

Leerkrachten maken voortdurend keuzes voor leerlingen. Dit gebeurt mede op basis van verwachtingen die zij hebben van individuele leerlingen en over de groep. Deze verwachtingen zijn gebaseerd op allerlei gegevens en ideeën over de leerling. Soms zijn ze onderbouwd, maar soms berusten ze ook ten dele op intuïtie.

Publicaties & links

Katern | Samen innoveren in een innovatieteam

Dit katern beschrijft een ontwerpaanpak om in een innovatieteam aan de slag te gaan met een complex vraagstuk. Het beschrijft de ontwerpaanpak, gebaseerd op design thinking, een ontwerpmodel, waarmee onderwijsprofessionals op een effectieve en efficiënte manier werken aan creatieve, evidence-informed oplossingen voor complexe vraagstukken.

Publicaties & links

Handleiding | Samen innoveren in een innovatieteam

Deze handleiding bevat praktische tips en licht toe hoe je de stappen van de ontwerpaanpak kunt doorlopen en hoe je de materialen in de toolkit kunt gebruiken.