Zoek in kennisbank

Types
134 resultaten
Publicaties & links

Shortlist Kennisagenda

Stap 2 van de Kennisagenda is prioriteren. Tijdens online sessies waar 150 onderwijsprofessionals en onderwijsonderzoekers hebben deelgenomen is de volgende shortlist opgeleverd. | 2021

Publicaties & links

Longlist Kennisagenda

Stap 1 van de Kennisagenda is het inventariseren van belangrijke onderwijsthema’s. Op basis van een literatuurstudie en het bevragen van meer dan 250 onderwijsprofessionals en onderwijsonderzoekers is in april 2021 deze loglist opgeleverd. | 2021

Publicaties & links

Verslag Landelijke Kennistafel OOL – 23 juni 2021

Op woensdagmiddag 23 juni 2021 treffen de leden van de Kennistafel elkaar via Teams. Ze bekijken de content van de website ‘Weten Wat Werkt’, die bijna klaar is om opgeleverd te worden, nemen kennis van twee inspirerende presentaties – van Anne Hotze en van Annemarie van Es – en staan als voorschot op de volgende bijeenkomst stil bij de toekomst van de Kennistafel. | 2021

Praktijkvoorbeelden

Kennistafel verbetert effectiviteit leesonderwijs

De Kennistafel ‘Effectief leesonderwijs’ bestaat uit zo’n dertig onderzoekers en professionals uit primair en voortgezet onderwijs die zich samen buigen over de vraag hoe de kwaliteit en de effectiviteit van het leesonderwijs kunnen worden verbeterd. Drie van hen vertellen vanuit hun eigen perspectief over het belang en de activiteiten van deze Kennistafel: Femke Scheltinga, Betty van Dam en Sharon Martens.

Publicaties & links

Samen onderzoekend ontwerpen

De publicatie van onderzoekswerkplaats Gepersonaliseerd Leren met ict in het Primair onderwijs biedt scholen, besturen, lerarenopleiders, onderwijsonderzoekers, be­leidsmakers en andere betrokkenen en geïnteresseerden inspiratie en handvatten voor het onderzoeksma­tig en evidence­-informed ontwerpen van gepersonaliseerd leren met ict in de praktijk. | 2021

Instrumenten

Leeromgeving Onderzoekscultuur

De digitale Leeromgeving Onderzoekscultuur ondersteunt scholen en schoolbesturen in het po, vo en mbo om evidence-informed te werken aan schoolontwikkeling.

Publicaties & links

Doorloopjes

De website doorloopjes.nl helpt leraren het onderwijs te verbeteren. ‘Doorloopjes’ is gebaseerd op het beste onderzoek ter wereld. Ieder Doorloopje bestaat uit een korte introductie en vijf genummerde stappen.

Praktijkvoorbeelden

“Onderzoeksmatig werken is a way of life”

In dit portret vertelt Angela Horsten hoe zij als waarnemend bestuurder en directeur Onderwijs & Kwaliteit bij SALTO Eindhoven met hart en ziel stimuleerde zodat de SALTO-scholen onderzoeksmatiger gingen werken, waarmee ze de basis legde voor een onderzoekscultuur in de organisatie. “Ik streef in mijn werk altijd naar gefundeerde activiteiten en interventies. Dat impliceert een onderzoeksmatige manier van werken, want de onderzoeksmatige component is essentieel voor de kwaliteit van het onderwijs.” | 2021

Onderzoeksrapporten

Rapportage onderzoek ‘Huisacademies in kaart’

Op welke manier organiseren schoolbesturen professionalisering van leraren? En welke ambities hebben schoolbesturen met hun – veelal nog intern gerichte – huisacademie? Antwoorden op deze vragen en meer leest u in dit verkennende onderzoek waar 75 huisacademies aan hebben meegewerkt. | 2019

Publicaties & links

Samenwerkend leren biedt alle leerlingen succesmomenten

‘Samenwerken’ moet kinderen worden aangeleerd en het vraagt om stap voor stap begeleiding. Samenwerkend leren is een onderdeel van het programma Success for All. Interview met Marij Veldman (coördinator van de OK-werkplaats) over het succes van deze werkwijze. | 2021