Zoek in kennisbank

Types
174 resultaten
Publicaties & links

Kennistafel effectief leesonderwijs: inventarisatie initiatieven

Ten behoeve van de inventarisatie van de kennistafel Effectief leesonderwijs heeft een expert- en veldraadpleging plaatsgevonden en is een aanvullende zoekopdracht uitgevoerd. Deze informatieverzameling heeft geleid tot een lijst van 149 unieke initiatieven die vervolgens gebundeld zijn om zo een overzicht te maken. Dit rapport beschrijft de werkwijze en uitkomsten van de inventarisatie.

Praktijkvoorbeelden

Wat verstaan we anno 2022 onder een onderzoeksschool?

Nieuwe inzichten en ontwikkelingen in het Samen Opleiden, de opleiding en het werkveld gaven aanleiding om het concept van de academische opleidingsschool te actualiseren. Samen met het werkveld ontwikkelde Hogeschool KPZ een profiel van een onderzoeksschool. Dit profiel is inmiddels omarmd door de partnerschappen Samen Opleiden & Professionaliseren. Hoe ontwikkelt een academische opleidingsschool zich door tot onderzoeksschool? Edith ten Berge, Michelle Gemmink en Han van Rhee vertellen erover. | 2022

Filmpjes

Film | Effectief leesonderwijs

De dalende leesvaardigheid is een acuut maatschappelijk probleem. Met de toepassing van elementen van effectief leesonderwijs kunnen scholen het verschil maken en hun leerlingen helpen om teksten diepgaand te verwerken en hun leesmotivatie te vergroten. Weten aan welke elementen je kan denken? Bekijk het onderstaande filmpje met onderzoeker Mirjam Snel, teamleider Annelein Henselmans, directeur Hilleke Postma en leerkrachten Elin Meijnen, Inge Vermaas en Anne de Vries.

Podcasts

Podcast Samen Onderzoeken #2 | Een onderzoekende cultuur ontwikkelen (binnen een schoolbestuur)

In deze tweede aflevering van de podcast Samen Onderzoeken gaan we in gesprek over de vraag wat het van een organisatie vraagt om een onderzoekende cultuur te creëren. Onze gasten vandaag zijn Hester Edzes, adviseur Onderwijs & Ontwikkeling, Academisch Schoolopleider bij de Universitaire Pabo van Amsterdam (UPvA) en Onderzoekscoördinator ASKO Werkplaats Onderzoek Amsterdam (WOA) en […]

Instrumenten

Tool | Onderwijskennis.nl

Onderwijskennis.nl verbindt onderwijsonderzoek en de onderwijspraktijk. Met deze kennis uit onderzoek verbeter je als onderwijsprofessional het dagelijks werk. Benut wetenschappelijke inzichten, publicaties, kennisbronnen en tools van diverse partners.

Podcasts

Podcast Samen Onderzoeken #1 | Werkplaats Onderwijsonderzoek POINT

In deze eerste aflevering van de podcast Samen Onderzoeken gaan we met onze gasten van werkplaats POINT in gesprek over de opbrengsten van deze Werkplaats Onderwijsonderzoek. POINT staat voor ‘Passend Onderwijs voor Ieder Nieuw Talent’ en focust op onderwijsonderzoek over (hoog)begaafdheid en talentontwikkeling. Er zijn drie werkplaatsen waarbinnen onderzoekers samen met leerkrachten het onderzoek en […]

Filmpjes

Video | Primoraat Kansengelijkheid door Talentontwikkeling

Maaike Nederstigt werkt als primor bij Openbaar Onderwijs Groningen, met als doel: in het basisonderwijs didactische hulpmiddelen ontwikkelen en de juiste omgeving scheppen, waarmee alle leerlingen in gelijke kansen de mogelijkheid krijgen om hun talenten te ontdekken, ontwikkelen en benutten. Meer hierover is te lezen in dit artikel. De onderstaande video legt uit wat het […]

Filmpjes

Webinar Leesmotivatie

Wie lezen leuk vindt, maakt meer leeskilometers en wordt zo beter in taal. Ook prikkelt lezen de fantasie en traint het de concentratie en het geheugen. Maar hoe zorg je nou dat je leerlingen uit zichzelf hun leesboek pakken, thuis en op school? In dit webinar vertelt hoogleraar Roel van Steensel wat we weten uit onderzoek. Docent Nederlands Caroline Wisse geeft concrete tips uit de praktijk. Zowel nuttig voor po als vo! | 2022

Publicaties & links

Samen bouwen aan leesonderwijs

De leesvaardigheid van Nederlandse leerlingen moet beter. Wat is er eigenlijk nodig voor goed leesonderwijs? Hoewel de meeste leerlingen het basisonderwijs functioneel geletterd verlaten, lukt het zo’n kwart van hen niet om complexere teksten te verwerken en te doorgronden, laat staan op de inhoud van de teksten te reflecteren en die teksten te kunnen evalueren. In de Kennistafel Effectief Leesonderwijs buigen experts zich over deze kwestie, onder wie leraar Erik van den Hoogenband van obs Het Galjoen in Den Haag en bestuurder Cristel Wieman van Stichting Klasse uit Gouda. | 2022

Filmpjes

Film | Creëer een schoolklimaat waarin leiderschap wordt gespreid

In deze film gaat Judith Amels, één van de auteurs van de leidraad ‘Werken aan onderwijsverbetering’ in op aanbeveling 6 uit de leidraad: Creëer een schoolklimaat waarin leiderschap wordt. Aansluitend gaat zij in gesprek met mede-auteur Yaëlle van de Stolpe. | 2022