Tijdens het webinar op 11 april gaf Mirjam Snel (voorzitter Kennistafel Effectief Leesonderwijs) uitleg over de Kwaliteitswaaier. Bestuurders Cristel Wieman (Stichting Klasse) en Dirk Speelman (VariO Onderwijsgroep) vertelden hoe zij binnen hun bestuur werken aan het leesonderwijs. Kijk hier het webinar terug.
Hoe is leesonderwijs bij jou op school georganiseerd? Hoe ontwikkel je leesonderwijs duurzaam en effectief? Wat is nodig in het klaslokaal en in de schoolorganisatie? Deze vragen stonden centraal tijdens de Avond van de leraar over Effectief Leesonderwijs op dinsdag 18 april 2023. Kijk deze avond terug.
Feedback wordt steeds belangrijker in Samen Opleiden. Dit katern geeft inzicht in wat er allemaal bij een feedbackproces komt kijken en reikt tools en handvatten aan om een effectief feedbackproces te organiseren.
In dit webinar geven hogeschool hoofddocent en voorzitter Kennistafel Mirjam Snel en leraren Eline Klaassen (Maasplein, po) en Caroline Wisse (Globe, vo), onder begeleiding van dagvoorzitter Bart Staijen, je inzichten uit wetenschap en praktijk over effectief leesonderwijs.
Om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren is onderzoek onmisbaar. Destijds zijn daarom de academische opleidingsscholen opgericht. In het voorjaar van 2022 was het tijd voor vernieuwing: met het profiel Samen Onderzoeken: profilering van onderzoeksscholen, vastgesteld door penvoerders van de samenwerkingsverbanden van Hogeschool KPZ, werd de academische opleidingsschool de onderzoeksschool. ‘Good practices’ kunnen andere scholen inspireren en ondersteunen. Daarom wordt in dit artikel een onderzoeksschool uitgelicht, namelijk: De Linderte.
Boud en Dawson beschrijven op basis van onderzoek 19 competenties op macro-meso en micro niveau. Voor het werk van de opleidingscoaches en basisschool coaches zijn de competenties op het meso en micro niveau vooral herkenbaar. Deze tool bevat een overzicht.
Deze compacte tool geeft een aantal concrete aandachtspunten om te helpen bij het reflecteren op de kwaliteit van de dialoog.
Een single point rubric is een instrument dat studenten helpt om hun eigen werk te beoordelen en daarbij nieuwe doelen te formuleren. Het geeft een overzicht van criteria of succesfactoren bij een bepaalde leeruitkomst of leerdoel.
Boud en Dawson hebben competenties beschreven op basis van onderzoek naar leraren in het hoger onderwijs die bekend zijn met feedbackgeletterdheid en hier veel ervaring mee hebben. Ze beschrijven op basis van dit onderzoek in totaal 19 competenties op macro-meso en micro niveau. Dit overzicht is te gebruiken als praatpapier om met elkaar deze competenties te verkennen.
Om studenten op de werkplek meer bewust te maken van hun leren en het feedbackproces is deze Start-Up ontwikkeld. Studenten en werkplekbegeleiders (mentoren) starten de dag met het uitwisselen van leerdoelen en feedbackvragen. Zo kunnen studenten leren van professionals en vice versa en een professionele houding ten aanzien van feedback ontwikkelen.