Zoek in kennisbank

Types
128 resultaten
Publicaties & links

Ontwerpen van leerinterventies op een evidence informed manier

In deze blog van Paul Kirschner legt hij expliciet uit wat we bedoelen met die wetenschappelijk kant van ‘evidence-informed’ werken en hoe je dan op die manier kunt werken. | 2018

Publicaties & links

Klaskit – tools voor topleraren

Pedagoog Pedro De Bruyckere levert met ‘Klaskit’ een praktisch beeld op van wat leren inhoudt en schept overzicht in de massa aan tegenstrijdige ideeën over onderwijs. Want wie weet hoe je onder meer effectieve feedback geeft, hoe je het best een relatie opbouwt met je leerlingen en wat een sterke schoolvisie kan opleveren, heeft de tools in handen om een topleraar te worden. | 2017

Praktijkvoorbeelden

Portret | Onderzoek is het kloppend hart van ons onderwijs

Alle 24 scholen van Stichting Ambion beschrijven in hun schooljaarplan wat zij het komende schooljaar gaan doen om onderzoeksmatiger te werken. Dat is het resultaat van een ontwikkeling die vorig schooljaar is ingezet en die beoogt dat alle medewerkers vanuit hun eigen rol – bestuur, schoolleider, ib’er, leerkracht – een bijdrage leveren aan het creëren van een onderzoekscultuur binnen de organisatie. Ingrid Janssen, voorzitter van het College van Bestuur van Ambion, vertelt over deze ontwikkeling en staat stil bij de rol die het bestuur hierbij speelt. | 2021

Verslag Landelijke Kennistafel OOL – 3 maart 2021

Woensdagmiddag 3 maart komen de leden van de Landelijke Kennistafel OOL online bijeen in Teams. Zij worden bijgepraat over de vorderingen van hun website Weten Wat Werkt bij leren ontdekken en er staan twee inspirerende presentaties op het programma: van Henk Mulder, bestuurder van Stichting Archipel, en van Nanda Zonjee, leerkracht van de Benedictusschool in Heiloo. | 2021

Praktijkvoorbeelden

Op onderzoek uit

De VO-raad volgt drie scholen die bezig zijn met een ontwikkeling richting meer kennisgedreven werken en kijkt mee met schoolleiders, onderzoekscoördinatoren en docenten.

Praktijkvoorbeelden

Eerst de structuur, dan de cultuur – kennisgedreven werken bij het Openbaar Onderwijs Groningen

Portret van het Openbaar Onderwijs Groningen, uit de serie ‘Op onderzoek uit: drie scholen op weg naar meer kennisgedreven werken’ van de VO-raad.

Praktijkvoorbeelden

Coaching als vliegwiel – kennisgedreven werken op het Dr. Mollercollege

Portret van het Dr. Mollercollege, uit de serie ‘Op onderzoek uit: drie scholen op weg naar meer kennisgedreven werken’ van de VO-raad.

Praktijkvoorbeelden

Verder komen door vertraging – kennisgedreven werken op het Citadel College

Portret van het Citadel College, uit de serie ‘Op onderzoek uit: drie scholen op weg naar meer kennisgedreven werken’ van de VO-raad.

Publicaties & links

Het nieuwe leren in de Achterhoek

Op basis van een regionaal onderzoek wordt een beeld geschetst van afstandsleren in de Achterhoek tijdens de intelligente lockdown die als gevolg van de coronacrisis werd ingesteld in het voorjaar van 2020. Zowel het afstandsleren in onderwijsinstellingen als het afstandsleren op de werkvloer wordt onder de loep genomen. | 2020

Publicaties & links

Jaarverslag POINT 013 2.0

In dit document kijken we terug op het eerste jaar van de werkplaats, de gestelde doelen, de realisatie van de doelstellingen en de opbrengsten van het afgelopen schooljaar.