Zoek in kennisbank

Types
169 resultaten
Filmpjes

Derde meet up | Kennistafel Effectief Leesonderwijs

Op 22 juni 2022 organiseerde de Kennistafel Effectief Leesonderwijs een derde online meet up. Deelnemers kregen hierbij inspiratie en handvatten aangereikt om het leesonderwijs op school (verder) vorm te geven. Bekijk de meet up.

Praktijkvoorbeelden

Interview| Evidence-informed werken als leidend principe

Voor het bestuur van Onderwijsgroep Zuid-Hollandse Waarden (OZHW) – 16 po-scholen en 8 vo-scholen – is evidence-informed werken een van de leidende principes bij het realiseren van de nieuwe strategische koers die voor de komende jaren is uitgezet. “Alleen als we praktijkkennis en kennis uit onderzoek gebruiken om de praktijk te verbeteren, komen we erachter of we onze ambities werkelijk verwezenlijken”, aldus Reinoud de Vries, bestuurder van OZHW. | 2022

Filmpjes

Tweede meet up | Effectief leesonderwijs po/vo

Hoe is leesonderwijs bij jou op school georganiseerd? Hoe ontwikkel je leesonderwijs duurzaam en effectief? Wat is nodig in het klaslokaal en in de schoolorganisatie? Tijdens de tweede online meet up ‘Effectief Leesonderwijs’ op 9 mei 2022 werden handvatten en inspiratie geboden om het leesonderwijs op school (verder) vorm te geven.

Filmpjes

Eerste meet up | Effectief Leesonderwijs po/vo

Hoe ontwikkel je leesonderwijs duurzaam en effectief? Wat is nodig in het klaslokaal en in de schoolorganisatie? Op 31 maart 2022 organiseerde de Kennistafel een online meet up ‘Effectief leesonderwijs: van weten naar doen!’, waarbij deze vragen centraal stonden.

Onderzoeksrapporten

Aan tafel bij scholen: Vraagstukken bij gepersonaliseerd leren met ict

Gepersonaliseerd leren met ict heeft in de onderwijspraktijk veel verschillende betekenissen en verschijningsvormen. Scholen hebben vragen over gepersonaliseerd onderwijs, de inzet van ict daarbij en wat dit betekent voor de schoolorganisatie. De Kennistafel Gepersonaliseerd leren met ict, bestaande uit professionals uit het primair onderwijs en onderzoekers, voerde een casusonderzoek uit om vraagstukken over gepersonaliseerd leren met ict in de context op te halen en te duiden. Hierdoor krijgt de kennistafel een beter beeld welke kennis er nodig is om praktijkvragen te beantwoorden en hoe ze deze kennis kunnen vertalen naar het vraagstuk en de context van de school. 

Publicaties & links

Kennistafel effectief leesonderwijs: inventarisatie initiatieven

Ten behoeve van de inventarisatie van de kennistafel Effectief leesonderwijs heeft een expert- en veldraadpleging plaatsgevonden en is een aanvullende zoekopdracht uitgevoerd. Deze informatieverzameling heeft geleid tot een lijst van 149 unieke initiatieven die vervolgens gebundeld zijn om zo een overzicht te maken. Dit rapport beschrijft de werkwijze en uitkomsten van de inventarisatie.

Praktijkvoorbeelden

Wat verstaan we anno 2022 onder een onderzoeksschool?

Nieuwe inzichten en ontwikkelingen in het Samen Opleiden, de opleiding en het werkveld gaven aanleiding om het concept van de academische opleidingsschool te actualiseren. Samen met het werkveld ontwikkelde Hogeschool KPZ een profiel van een onderzoeksschool. Dit profiel is inmiddels omarmd door de partnerschappen Samen Opleiden & Professionaliseren. Hoe ontwikkelt een academische opleidingsschool zich door tot onderzoeksschool? Edith ten Berge, Michelle Gemmink en Han van Rhee vertellen erover. | 2022

Filmpjes

Film | Effectief leesonderwijs

De dalende leesvaardigheid is een acuut maatschappelijk probleem. Met de toepassing van elementen van effectief leesonderwijs kunnen scholen het verschil maken en hun leerlingen helpen om teksten diepgaand te verwerken en hun leesmotivatie te vergroten. Weten aan welke elementen je kan denken? Bekijk het onderstaande filmpje met onderzoeker Mirjam Snel, teamleider Annelein Henselmans, directeur Hilleke Postma en leerkrachten Elin Meijnen, Inge Vermaas en Anne de Vries.

Podcasts

Podcast Samen Onderzoeken #2 | Een onderzoekende cultuur ontwikkelen (binnen een schoolbestuur)

In deze tweede aflevering van de podcast Samen Onderzoeken gaan we in gesprek over de vraag wat het van een organisatie vraagt om een onderzoekende cultuur te creëren. Onze gasten vandaag zijn Hester Edzes, adviseur Onderwijs & Ontwikkeling, Academisch Schoolopleider bij de Universitaire Pabo van Amsterdam (UPvA) en Onderzoekscoördinator ASKO Werkplaats Onderzoek Amsterdam (WOA) en […]

Instrumenten

Tool | Onderwijskennis.nl

Onderwijskennis.nl verbindt onderwijsonderzoek en de onderwijspraktijk. Met deze kennis uit onderzoek verbeter je als onderwijsprofessional het dagelijks werk. Benut wetenschappelijke inzichten, publicaties, kennisbronnen en tools van diverse partners.