Zoek in kennisbank

Types
95 resultaten
Publicaties & links

Sleutels voor evidence-informed werken

In het po willen steeds meer scholen en schoolbesturen aan de slag met kennis uit (praktijkgericht) onderzoek. Zo kunnen ze de kwaliteit van hun onderwijs verbeteren. Om scholen en besturen op weg te helpen met evidence-informed onderwijs, is er nu de praktische startnotitie ‘Sleutels voor evidence-informed werken’.

Publicaties & links

Gelijke kansen voor elk kind

Er is al veel kennis beschikbaar over hoe je gelijke onderwijskansen kunt bevorderen, en hier komen
steeds nieuwe inzichten bij. De scholen die betrokken zijn bij de Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam boeken successen met het toepassen van deze inzichten en helpen ook om nieuwe kennis te verwerven. | 2020

Publicaties & links

Vier jaar samen onderzoeken in portretten

Met de publicatie Vier jaar samen onderzoeken in portretten, uitgebracht voor de conferentie van 6 oktober 2020, blikt de WOU terug op vier jaar werkplaatsen. | 2020

Onderzoeksrapporten

Agendering en regievoering via Kennistafels

Een Kennistafel is een model voor de vormgeving van samenwerking tussen praktijk en wetenschap en is gericht op de inventarisatie van kennisvragen vanuit de praktijk, het vaststellen van al bestaande kennisdekking, de benodigde kennisontwikkeling om deze vragen te kunnen beantwoorden en kennisverspreiding en -benutting van verzamelden en ontwikkelde kennis. Dit rapport geeft op basis van de gespreksronde met deelnemers van de Kennistafel van PACT, analyse van deze gesprekken en literatuur over samenwerking tussen praktijk en wetenschap aanwijzingen voor het opzetten van kennistafels. | 2019

Praktijkvoorbeelden

De academische leraar

Schoolbesturen en scholen zien in toenemende mate de meerwaarde van de academisch geschoolde leraar. Maar hoe positioneer je de academische leraar binnen de organisatie, zodat de school/het bestuur optimaal van die meerwaarde profiteert? | 2020

Praktijkvoorbeelden

Beter onderwijs door onderzoeksmatig werken: De rol van de onderzoekscoördinator

Het toepassen van wetenschappelijke kennis en het zelf doen van onderzoek kan scholen onderbouwing geven voor lastige keuzes die zij moeten maken. Aan het woord is Anje Ros, lector Goed leraarschap, Goed leiderschap van Fontys Hogeschool Kind en Educatie. Drie onderzoekscoördinatoren uit het voortgezet onderwijs vertellen over de praktijk: wat houdt hun functie in? En welke uitdagingen zien zij voor de toekomst? | 2020

Praktijkvoorbeelden

Scherp aan de wind durven varen

Kindcentrum Snijders in Rijswijk heeft de specifieke expertise van academische leraren nodig, vindt directeur Ivan Trouwborst. Trouwborst vindt dat een toekomstgerichte organisatie niet kan zonder onderzoek. |2020

Publicaties & links

Script!

Script! is een online platform voor het delen van onderzoeksresultaten. Deze openbare website maakt onderwijsonderzoek breed toegankelijk. Script! is een uniek initiatief van vereniging Ons Middelbaar Onderwijs in samenwerking met diverse lerarenopleidingen.

Praktijkvoorbeelden

Samen opleiden; een cadeau voor iedereen

De Academische Opleidingsschool PO Noord-Nederland doen enorm veel goede, inspirerende dingen. Dit document laat de meerwaarde van het opleiden in school inzien aan de hand van ervaringen van verschillende personen die allemaal op hun eigen manier verbonden zijn met de Academische Opleidingsschool PO Noord-Nederland.

Publicaties & links

Leren van gedrag

Omgaan met moeilijk (verstaanbaar) gedrag van leerlingen in de klas is een van de uitdagingen waar onderwijsprofessional voor staan. Deze website wil een wegwijzer zijn naar onderzoek op het gebied van gedrag en vooral ook de toepassing daarvan in de praktijk. Deze site en de beschreven activiteiten vallen onder het thema gedrag en passend onderwijs van het NRO.