Onderzoekscultuur in de school

Zoek in kennisbank

Types
30 resultaten
Praktijkvoorbeelden & interviews

Praktijkillustratie | De academische leraar

Schoolbesturen en scholen zien in toenemende mate de meerwaarde van de academisch geschoolde leraar, ofwel van een breed samengesteld team dat bestaat uit leerkrachten met verschillende competenties en talenten. Maar hoe positioneer je de academische leraar binnen de organisatie, zodat de school/het bestuur optimaal van die meerwaarde profiteert?

Praktijkvoorbeelden & interviews

Katern | De rol van de onderzoekscoördinator

Hoe positioneer je de academische leraar binnen de organisatie, zodat de school/het bestuur optimaal van die meerwaarde profiteert? Dit katern betreft vier interviews met bestuurders/directies/personeelsfunctionarissen van vier onderwijsorganisaties die een substantieel aantal academische leraren in huis hebben.

Praktijkvoorbeelden & interviews

Interview | Scherp aan de wind durven varen

Kindcentrum Snijders in Rijswijk heeft de specifieke expertise van academische leraren nodig, vindt directeur Ivan Trouwborst. Trouwborst vindt dat een toekomstgerichte organisatie niet kan zonder onderzoek.

Publicaties & links

Artikel | Onderzoek de school in!

Leerkrachten en onderzoekers slaan steeds vaker de handen ineen om een vraagstuk vanuit een school te onderzoeken wat kan leiden tot duurzame schoolontwikkelingen. Hiervoor is naast een onderzoekende leerkracht ook betrokkenheid van het hele schoolteam nodig. Hoe stimuleer je schoolbrede leerkrachtenbetrokkenheid bij praktijkgericht onderzoek?

Praktijkvoorbeelden & interviews

Artikel | Het team is eigenaar van de onderzoeksvraag

Wat zijn de grenzen van de zorg die wij leerlingen in de klas kunnen geven? Die vraag staat centraal in het praktijkonderzoek dat basisschool De Boomgaard in Utrecht uitvoert in het kader van de pilot Werkplaatsen Onderwijsonderzoek Utrecht. Directeur Nicole Verdier vertelt over het onderzoek en over haar rol als directeur hierbij.

Publicaties & links

Katern | Academische leraren

Publicatie over de positie van de academische leraar in het primair onderwijs. Hoe worden deze leraren opgeleid, welke rollen kunnen zij vervullen en wat betekent dit voor het HR beleid?

Publicaties & links

Handreiking | Van praktijkvraag naar onderzoeksvraag

Deze handreiking van de Kennisrotonde gaat in op het proces van vraagarticulatie bij praktijkgericht onderzoek. Professionals uit de onderwijspraktijk en onderzoekers zoeken elkaar op voor deze vraagarticulatie.

Tools & Scans

Dialooginstrument | Onderzoekende scholen

Dit dialooginstrument is bedoeld voor groepen leraren binnen een team die samenwerken aan het verbeteren van onderwijs op een specifiek thema (zoals werkgroepen, projectgroepen, leerteams, vakgroepen, PLG’s) en die meer diepgang in de dialoog willen brengen.

Publicaties & links

Meesterschapmodel | Begeleiden van praktijkgericht onderwijsonderzoek

De leerkrachten van basisschool Het Talent in Lent namen deel aan het drie jaar durende NRO-project TALENTontwikkeling (2015 – 2018). Het eindproduct is een model met richtlijnen voor begeleiders om basisschoolleerkrachten te leren praktijkgericht onderzoek te doen: het Meesterschapmodel.

Tools & Scans

Scan | Interventies ter versterking van de onderzoekscultuur

De scan ‘Onderzoekscultuur in de school’ is bedoeld voor scholen die onderzoek in de school willen benutten om zich te ontwikkelen tot een professionele leergemeenschap. De scan bestaat uit acht aspecten. Per aspect is er een interventiekaart ontwikkeld met interventies om het betreffende aspect te versterken.