Onderzoekscultuur in de school

Zoek in kennisbank

Types
44 resultaten
Publicaties & links

Samen onderzoekend werken in een consortium van onderwijs- en onderzoeksprofessionals

Samenwerking tussen onderwijsprofessionals en onderzoekers, wanneer loopt die nou goed, met opbrengsten voor praktijk en wetenschap? Dit artikel beschrijft hoe het consortium Tools voor Teamleren de onderzoekende samenwerking tussen onderwijs- en onderzoeksprofessionals in 2019-2022 heeft vormgegeven en wat het in de loop der jaren daaruit heeft geleerd.

Praktijkvoorbeelden & interviews

Op onderzoek uit | Eindpublicatie

De VO-raad heeft drie scholen gevolgd die bezig zijn met een ontwikkeling richting meer kennisgedreven werken: het Citadel College (Nijmegen), het Dr. Mollercollege (Waalwijk) en Stichting Openbaar Onderwijs Groningen. Ze keken mee met schoolleiders, onderzoekscoördinatoren en docenten, op drie momenten: aan het begin van het schooljaar, halverwege en bijna aan het einde. Als eerste heeft […]

Video's & podcasts

Webinar | Doorontwikkeling naar een lerende organisatie

Tijdens dit webinar geeft Anje Ros een toelichting op de dimensies van de lerende organisatie, hoe je hieraan kunt werken en wat je dit oplevert. Vervolgens vindt er een panelgesprek plaats met onze drie experts Sylvia Veltmaat, Lieke Wellens en Ilonka Waterloo.

Publicaties & links

Onderzoeksschool aan het woord

Om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren is onderzoek onmisbaar. Destijds zijn daarom de academische opleidingsscholen opgericht. In het voorjaar van 2022 was het tijd voor vernieuwing: met het profiel Samen Onderzoeken: profilering van onderzoeksscholen, vastgesteld door penvoerders van de samenwerkingsverbanden van Hogeschool KPZ, werd de academische opleidingsschool de onderzoeksschool. ‘Good practices’ kunnen andere scholen inspireren en ondersteunen. Daarom wordt in dit artikel een onderzoeksschool uitgelicht, namelijk: De Linderte.

Video's & podcasts

Video | Creëer een schoolklimaat waarin leiderschap wordt gespreid

In deze video gaat Judith Amels, één van de auteurs van de leidraad ‘Werken aan onderwijsverbetering’ in op aanbeveling 6 uit de leidraad: Creëer een schoolklimaat waarin leiderschap wordt. Aansluitend gaat zij in gesprek met mede-auteur Yaëlle van de Stolpe.

Video's & podcasts

Video | Benut kennis en expertise

In deze video gaat Judith Amels, één van de auteurs van de leidraad ‘Werken aan onderwijsverbetering’ in op aanbeveling 5 uit de leidraad: Benut kennis en expertise. Aansluitend gaat zij in gesprek met mede-auteur Miriam Stalleart.

Video's & podcasts

Video | Stimuleer samen leren in een team

In deze video gaat Anje Ros, één van de auteurs van de leidraad ‘Werken aan onderwijsverbetering’ in op aanbeveling 4 uit de leidraad: Stimuleer samen leren in een team. Aansluitend gaat zij in gesprek met mede-auteur Miriam Stalleart.

Video's & podcasts

Video | Stimuleer een onderzoekende houding

In deze video gaat Anje Ros, één van de auteurs van de leidraad ‘Werken aan onderwijsverbetering’ in op aanbeveling 3 uit de leidraad: Stimuleer een onderzoekende houding. Aansluitend gaat zij in gesprek met mede-auteur Yaëlle van de Stolpe.

Publicaties & links

Leidraad | Werken aan onderwijsverbetering

Deze leidraad ondersteunt scholen in het po om zich tot lerende organisaties te ontwikkelen en biedt handvatten om duurzaam werken aan kwaliteitsverbetering in de schoolcultuur te verankeren. Aan de hand van de zes aanbevelingen in deze leidraad, werk je toe naar een lerende organisatie.

Publicaties & links

Katern | Samen innoveren in een innovatieteam

Dit katern beschrijft een ontwerpaanpak om in een innovatieteam aan de slag te gaan met een complex vraagstuk. De aanpak is gebaseerd op design thinking, een ontwerpmodel waarmee onderwijsprofessionals op een effectieve en efficiënte manier werken aan creatieve, evidence-informed oplossingen voor complexe vraagstukken.