Een school als lerende organisatie werkt niet alleen systematisch aan beter onderwijs, maar ook aan de professionaliteit van het team en van de organisatie als geheel. In deze bijdrage gaan Patrick van Schaik, Marlon van de Put en Anje Ros in op voorwaarden in structuur en beleid die van belang zijn voor het creëren van een school als lerende organisatie. De schoolleider heeft hierin een sleutelrol te vervullen.
Een onderwijsvisie geeft richting, ruimte en betekenis aan het dagelijks handelen van leraren. Onderwijsontwikkeling wordt duurzaam als een team vanuit heldere visie en een collectieve ambitie werkt waar alle teamleden zich eigenaar van kunnen voelen. Loes van Wessum en Judith Amels beschrijven in dit artikel op welke wijze de schoolleider leiding kan geven aan visieontwikkeling?
Schoolleiders hebben een belangrijke rol in de ontwikkeling van hun school als lerende organisatie. In dit derde artikel gaan Anje Ros, Loes van Wessum en Henderijn Heldens in op het leidinggeven aan het leren van professionals in de school.
De derde dimensie in de lerende organisatie gaat over het benutten van aanwezige kennis in de school. Marlon van de Put, Judith Amels en Patrick van Schaik werken die in dit artikel uit naar de rol die de schoolleider hierin heeft. Onderzoeksmatig werken en leiderschap spreiden zijn twee belangrijke factoren die bijdragen aan het benutten van die kennis. Leerkrachten voelen zich dan sterker betrokken bij de onderwijsontwikkeling. Zij waarderen het als zij hun expertise kunnen inzetten voor de school.
Schoolleiders hebben een belangrijke rol in de ontwikkeling van hun school naar een lerende organisatie. Voor scholen is het belangrijk dat zij zich ontwikkelen naar een lerende organisatie, omdat zij dan niet alleen systematisch werken aan onderwijskwaliteit, maar ook een aantrekkelijk leer- en werkklimaat hebben voor leerlingen en leraren. In dit artikel laten Anje Ros, Henderijn Heldens en Linda van den Bergh zien wat een lerende organisatie betekent en hoe schoolleiders de ontwikkeling ervan kunnen stimuleren.
Samenwerking tussen onderwijsprofessionals en onderzoekers, wanneer loopt die nou goed, met opbrengsten voor praktijk en wetenschap? Dit artikel beschrijft hoe het consortium Tools voor Teamleren de onderzoekende samenwerking tussen onderwijs- en onderzoeksprofessionals in 2019-2022 heeft vormgegeven en wat het in de loop der jaren daaruit heeft geleerd.
De VO-raad heeft drie scholen gevolgd die bezig zijn met een ontwikkeling richting meer kennisgedreven werken: het Citadel College (Nijmegen), het Dr. Mollercollege (Waalwijk) en Stichting Openbaar Onderwijs Groningen. Ze keken mee met schoolleiders, onderzoekscoördinatoren en docenten, op drie momenten: aan het begin van het schooljaar, halverwege en bijna aan het einde. Als eerste heeft […]
Tijdens dit webinar geeft Anje Ros een toelichting op de dimensies van de lerende organisatie, hoe je hieraan kunt werken en wat je dit oplevert. Vervolgens vindt er een panelgesprek plaats met onze drie experts Sylvia Veltmaat, Lieke Wellens en Ilonka Waterloo.
Om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren is onderzoek onmisbaar. Destijds zijn daarom de academische opleidingsscholen opgericht. In het voorjaar van 2022 was het tijd voor vernieuwing: met het profiel Samen Onderzoeken: profilering van onderzoeksscholen, vastgesteld door penvoerders van de samenwerkingsverbanden van Hogeschool KPZ, werd de academische opleidingsschool de onderzoeksschool. ‘Good practices’ kunnen andere scholen inspireren en ondersteunen. Daarom wordt in dit artikel een onderzoeksschool uitgelicht, namelijk: De Linderte.
In deze video gaat Judith Amels, één van de auteurs van de leidraad ‘Werken aan onderwijsverbetering’ in op aanbeveling 6 uit de leidraad: Creëer een schoolklimaat waarin leiderschap wordt. Aansluitend gaat zij in gesprek met mede-auteur Yaëlle van de Stolpe.