De academische leraar

Schoolbesturen en scholen zien in toenemende mate de meerwaarde van de academisch geschoolde leraar, ofwel van een breed samengesteld team dat bestaat uit leerkrachten met verschillende competenties en talenten. Maar hoe positioneer je de academische leraar binnen de organisatie, zodat de school/het bestuur optimaal van die meerwaarde profiteert? Dit katern betreft vier interviews met bestuurders/directies/personeelsfunctionarissen van vier onderwijsorganisaties die een substantieel aantal academische leraren in huis hebben.|2020

Gerelateerde items

Praktijkvoorbeelden

Blogs over evidence informed werken in de praktijk

Verzameling van blogs over evidence informed werken in de praktijk.

Praktijkvoorbeelden

Evidence-informed werken doe je zo

Bij evidence-informed werken combineer je onderzoek met praktijkkennis. Dat is een belangrijke voorwaarde voor onderwijskwaliteit, maar hoe pak je het goed aan? Basisschool De Touwladder in Sint-Michielsgestel heeft tips. Lees het artikel van Didactief | 2021

Praktijkvoorbeelden

Portret | Onderzoek is het kloppend hart van ons onderwijs

Alle 24 scholen van Stichting Ambion beschrijven in hun schooljaarplan wat zij het komende schooljaar gaan doen om onderzoeksmatiger te werken. Dat is het resultaat van een ontwikkeling die vorig schooljaar is ingezet en die beoogt dat alle medewerkers vanuit hun eigen rol – bestuur, schoolleider, ib’er, leerkracht – een bijdrage leveren aan het creëren van een onderzoekscultuur binnen de organisatie. Ingrid Janssen, voorzitter van het College van Bestuur van Ambion, vertelt over deze ontwikkeling en staat stil bij de rol die het bestuur hierbij speelt. | 2021

Praktijkvoorbeelden

Op onderzoek uit

De VO-raad volgt drie scholen die bezig zijn met een ontwikkeling richting meer kennisgedreven werken en kijkt mee met schoolleiders, onderzoekscoördinatoren en docenten.