Meesterschap | Vierfasen model voor begeleiden van praktijkgericht onderwijsonderzoek

In het NRO-project TALENTontwikkeling werkten de leerkrachten van basisschool Het Talent in Lent samen in vier teams en werden hierbij begeleid door onderzoekers van de Universiteit Twente en de Radboud Universiteit. Het doel van dit project was om een model te ontwikkelen met richtlijnen voor begeleiders om basisschoolleerkrachten te leren praktijkgericht onderzoek te doen: het Meesterschapmodel. Download hier het model, de eindrapportage, begeleidingsmaterialen ter ondersteuning voor de begeleiding van basisschoolleerkrachten bij het uitvoeren van praktijkgericht onderzoek en tot slot de werkmap met lesmaterialen voortgekomen uit het praktijkgericht onderzoek | 2018

Gerelateerde items

Publicaties & links

Bevorderen van een onderzoekscultuur

Dit hoofdstuk uit deel 2 ‘Verbreding en verdieping in het beroep’ van het drieluik ‘Leraar: een professie met perspectief’, draait om de vraag onder welke condities leraren loskomen van de waan van de dag en onderzoekend stilstaan bij wat onderwijsontwikkelingen betekenen voor de eigen onderwijspraktijk. De hele drieluik is te bekijken op www.beroepsbeeldvoordeleraar.nl/drieluik | 2020

Publicaties & links

De leraar-onderzoeker

Dit hoofdstuk uit deel 2 ‘Verbreding en verdieping in het beroep’ van het drieluik ‘Leraar: een professie met perspectief’, gaat dieper in op de relatief nieuwe rol van de leraar-onderzoeker. De hele drieluik is te bekijken op www.beroepsbeeldvoordeleraar.nl/drieluik | 2020

Publicaties & links

Teacher educators becoming research active

Deze publicatie geeft een kort overzicht van de opleiding en het beroepsleven van lerarenopleiders in de Nederland. Opmerkelijk is dat ondanks het feit dat de lerarenopleiders in zeer verschillende systemen en contexten werken, de verhalen een beeld geven van meer overeenkomsten dan verschillen. | 2017

Publicaties & links

Interactieve canvas | Werkplaatsen Onderwijsonderzoek

De pilot Werkplaatsen Onderwijsonderzoek PO (2016-2019) heeft op basis van de ervaringen van de 3 werkplaatsen, de monitor en literatuuronderzoek een aantal werkbare principes op een rij gezet. Dit heeft geresulteerd in een viertal interactieve canvassen: Een overkoepelend canvas met werkbare principes en achtergrondtekst en drie canvassen met illustraties vanuit de werkplaatsen WOU, WOA en POINT – Tilburg (canvas volgt). | 2020