Meesterschap | Vierfasen model voor begeleiden van praktijkgericht onderwijsonderzoek

In het NRO-project TALENTontwikkeling werkten de leerkrachten van basisschool Het Talent in Lent samen in vier teams en werden hierbij begeleid door onderzoekers van de Universiteit Twente en de Radboud Universiteit. Het doel van dit project was om een model te ontwikkelen met richtlijnen voor begeleiders om basisschoolleerkrachten te leren praktijkgericht onderzoek te doen: het Meesterschapmodel. Download hier het model, de eindrapportage, begeleidingsmaterialen ter ondersteuning voor de begeleiding van basisschoolleerkrachten bij het uitvoeren van praktijkgericht onderzoek en tot slot de werkmap met lesmaterialen voortgekomen uit het praktijkgericht onderzoek | 2018

Gerelateerde items

Publicaties & links

Samen onderzoekend ontwerpen

De publicatie van onderzoekswerkplaats Gepersonaliseerd Leren met ict in het Primair onderwijs biedt scholen, besturen, lerarenopleiders, onderwijsonderzoekers, be­leidsmakers en andere betrokkenen en geïnteresseerden inspiratie en handvatten voor het onderzoeksma­tig en evidence­-informed ontwerpen van gepersonaliseerd leren met ict in de praktijk. | 2021

Publicaties & links

Doorloopjes

De website doorloopjes.nl helpt leraren het onderwijs te verbeteren. ‘Doorloopjes’ is gebaseerd op het beste onderzoek ter wereld. Ieder Doorloopje bestaat uit een korte introductie en vijf genummerde stappen.

Publicaties & links

Samenwerkend leren biedt alle leerlingen succesmomenten

‘Samenwerken’ moet kinderen worden aangeleerd en het vraagt om stap voor stap begeleiding. Samenwerkend leren is een onderdeel van het programma Success for All. Interview met Marij Veldman (coördinator van de OK-werkplaats) over het succes van deze werkwijze. | 2021

Publicaties & links

Leer ze lezen

Leer ze lezen bestrijkt het hele palet van ontluikende geletterdheid tot en met tekstbegrip en geeft uitsluitsel over het belang van onder meer leesmotivatie, leesstrategieën en thematisch leesonderwijs. | 2021