Meesterschap | Vierfasen model voor begeleiden van praktijkgericht onderwijsonderzoek

In het NRO-project TALENTontwikkeling werkten de leerkrachten van basisschool Het Talent in Lent samen in vier teams en werden hierbij begeleid door onderzoekers van de Universiteit Twente en de Radboud Universiteit. Het doel van dit project was om een model te ontwikkelen met richtlijnen voor begeleiders om basisschoolleerkrachten te leren praktijkgericht onderzoek te doen: het Meesterschapmodel. Download hier het model, de eindrapportage, begeleidingsmaterialen ter ondersteuning voor de begeleiding van basisschoolleerkrachten bij het uitvoeren van praktijkgericht onderzoek en tot slot de werkmap met lesmaterialen voortgekomen uit het praktijkgericht onderzoek | 2018

Gerelateerde items

Publicaties & links

Script!

Script! is een online platform voor het delen van onderzoeksresultaten. Deze openbare website maakt onderwijsonderzoek breed toegankelijk. Script! is een uniek initiatief van vereniging Ons Middelbaar Onderwijs in samenwerking met diverse lerarenopleidingen.

Publicaties & links

Leren van gedrag

Omgaan met moeilijk (verstaanbaar) gedrag van leerlingen in de klas is een van de uitdagingen waar onderwijsprofessional voor staan. Deze website wil een wegwijzer zijn naar onderzoek op het gebied van gedrag en vooral ook de toepassing daarvan in de praktijk. Deze site en de beschreven activiteiten vallen onder het thema gedrag en passend onderwijs van het NRO.

Publicaties & links

Onderzoekswerkplaats: Waar wetenschap en praktijk samenkomen

Een vorm van professionalisering waar schoolbesturen steeds vaker voor kiezen is deelname aan een onderwijsonderzoekswerkplaats. Daarin werken leraren, onderzoekers en lerarenopleiders/ pabodocenten op gelijkwaardige basis samen aan onderzoek. Professionalisering, kennisontwikkeling en kennisdeling gaan op deze manier hand in hand. | 2020

Publicaties & links

Onderzoek de school in!

Leerkrachten en onderzoekers slaan steeds vaker de handen ineen om een vraagstuk vanuit een school te onderzoeken wat kan leiden tot duurzame schoolontwikkelingen. Hiervoor is naast een onderzoekende leerkracht ook betrokkenheid van het hele schoolteam nodig. Hoe stimuleer je schoolbrede leerkrachtenbetrokkenheid bij praktijkgericht onderzoek? | 2020