Zoek in kennisbank

Types
80 resultaten
Publicaties & links

Onderzoeksschool aan het woord

Om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren is onderzoek onmisbaar. Destijds zijn daarom de academische opleidingsscholen opgericht. In het voorjaar van 2022 was het tijd voor vernieuwing: met het profiel Samen Onderzoeken: profilering van onderzoeksscholen, vastgesteld door penvoerders van de samenwerkingsverbanden van Hogeschool KPZ, werd de academische opleidingsschool de onderzoeksschool. ‘Good practices’ kunnen andere scholen inspireren en ondersteunen. Daarom wordt in dit artikel een onderzoeksschool uitgelicht, namelijk: De Linderte.

Publicaties & links

Praktijkonderzoek op de pabo. Waarom eigenlijk? En hoe dan?

Geen enkele lerarenopleiding heeft als doel om onderzoekers op te leiden. Studentonderzoek gaat om praktijkonderzoek ter verbetering van het eigen onderwijs. Hierbij is het de bedoeling om nieuwsgierige en kritische leraren op te leiden; professionals die hun onderzoekende houding om kunnen zetten in onderzoekend handelen. Oftewel ontwikkeling van onderzoekend vermogen. Dit artikel weerspiegelt de bevindingen van een promotieonderzoek hierover en mogelijke implicaties voor pabo’s.

Publicaties & links

Eindrapportage iXperium Onderzoekswerkplaats Gepersonaliseerd leren met ict PO

Deze eindrapportage laat zien dat de vier jaar in de onderzoekswerkplaats hebben ertoe geleid dat scholen deze andere manier van onderwijs ontwikkelen omarmen en willen doorgaan op de ingezette weg. De onderwijsvernieuwing is nog niet klaar en vraagt blijvende aandacht, doorontwikkeling en organisatieverandering.

Publicaties & links

Leidraad: Werken aan onderwijsverbetering in het voortgezet onderwijs

De leidraad van het NRO ondersteunt scholen in het voortgezet onderwijs om zich tot lerende organisaties te ontwikkelen. In een school als lerende organisatie verbeteren docenten, team- en schoolleiders hun onderwijs op een onderbouwde en duurzame manier. Door zich te verdiepen in bestaande kennis, ervaringen te delen, van elkaar te leren en samen te werken.

Publicaties & links

Kwaliteitswaaier | Effectief Onderwijs in Begrijpend Lezen

Deze kaarten beschrijven wat effectief leesonderwijs betekent voor de vier verschillende rollen in het onderwijs. De kaarten kunnen niet los van elkaar gezien worden. Juist de samenhang van de kaarten maakt leesonderwijs effectief. We spreken daarom niet van losse kwaliteitskaarten, maar van samenhangende kaarten die gezamenlijk een ‘kwaliteitswaaier’ vormen.

Publicaties & links

Kennisagenda voor het onderwijs

De ‘Kennisagenda voor het onderwijs’ bevat de thema’s die de grootste impact hebben op de onderwijskwaliteit, en aan welke kennis nog behoefte is in de sector om met deze thema’s aan de slag te gaan.

Publicaties & links

De schoolleider in verandering

Schoolleiders opgelet! Deze publicatie van de Leiderschapsagenda ondersteunt je bij het ontwikkelen van leiderschap. Met concrete handvatten en voorbeelden.

Publicaties & links

Lesgeven vanuit hoge verwachtingen. Handreiking voor leraren

De verwachtingen die leraren hebben van hun leerlingen zijn van invloed op de leerprestaties. Zijn die verwachtingen hoog, dan gaan leerlingen zich hiernaar gedragen en gaan ze beter presteren. Het is daarom belangrijk dat je als leraar hoge verwachtingen hebt van je leerlingen. Maar hoe pak je dat aan? De handreiking biedt achtergrondkennis én een stappenplan.

Publicaties & links

Kans in Taal: de KiT. De Nederlandse woordenschat vergroten via de thuistaal

In de diverse samenleving van nu spreken veel leerlingen thuis een andere taal dan het Nederlands. Die leerlingen, maar ook de leerlingen uit een taalarme omgeving moeten op school kennis opdoen via een taal die ze nog aan het leren zijn. Op basis van theoretische inzichten hebben verschillende schoolteams, samen met onderzoekers, een meertalige aanpak ontwikkeld, waarin ook ouders een actieve rol krijgen: Kans in Taal, compleet met voorbeeldmaterialen en een toolkit.

Publicaties & links

Werken met buitenschoolse kennisbronnen van leerlingen

Het draagt bij aan gelijke kansen als het ‘kapitaal’ aan kennis, houdingen en vaardigheden van álle leerlingen op school wordt herkend en benut. De theorie over Funds of Knowledge en Funds of Identity gaat niet uit van tekorten of beperkingen van leerlingen, maar neemt als uitgangspunt dat alle leerlingen door hun levenservaringen buiten school waardevolle kennis en vaardigheden hebben opgedaan die je op school kunt inzetten. De handreiking voor leraren en een verzameling Fundskaarten bevatten een reeks met kant-en-klare Fundslessen.