Deze handleiding bevat praktische tips en licht toe hoe je de stappen van de ontwerpaanpak kunt doorlopen en hoe je de materialen in de toolkit kunt gebruiken.
In de publicatie ‘Bouwen aan gepersonaliseerd leren met ict’ lees je hoe de scholen, die deelnemen aan de Onderzoekswerkplaats Gepersonaliseerd leren met ict PO, in hun huidige onderwijs leerlingen regie geven in hun leerproces, hoe ze tegemoet komen aan verschillen in onderwijsbehoeften tussen leerlingen, hoe ict hierbij wordt ingezet en hoe zij hun schoolorganisatie hierop afstemmen.
De Regionale Kennisagenda’s én de ondersteuning daarvan zijn volop in beweging. Vanuit het Programma Versterking Kennisinfrastructuur is er een handreiking met concrete handvatten (in concept) ontwikkeld, waarmee lokale initiatieven samen deze lerende beweging in kunnen gaan.
De Regionale Kennisagenda’s én de ondersteuning daarvan zijn volop in beweging. Vanuit het Programma Versterking Kennisinfrastructuur is er een brochure ontwikkeld, waarmee lokale initiatieven samen deze lerende beweging in kunnen gaan.
Stap 2 van de Kennisagenda is prioriteren. Tijdens online sessies waar 150 onderwijsprofessionals en onderwijsonderzoekers hebben deelgenomen is de volgende shortlist opgeleverd.
Stap 1 van de Kennisagenda is het inventariseren van belangrijke onderwijsthema’s. Op basis van een literatuurstudie en het bevragen van meer dan 250 onderwijsprofessionals en onderwijsonderzoekers is in april 2021 deze longlist opgeleverd.
De publicatie van onderzoekswerkplaats Gepersonaliseerd Leren met ict in het Primair onderwijs biedt scholen, besturen, lerarenopleiders, onderwijsonderzoekers, be
Op welke manier organiseren schoolbesturen professionalisering van leraren? En welke ambities hebben schoolbesturen met hun – veelal nog intern gerichte – huisacademie? Antwoorden op deze vragen en meer lees je in dit verkennende onderzoek waar 75 huisacademies aan hebben meegewerkt. | 2019
Versterking van de kennisinfrastructuur voor het onderwijs moet bijdragen aan meer evidence informed werken. Deze verkenning gaat in op de vraag wat er nodig is om het vermogen en de toerusting van onderwijsinstellingen en docenten(teams) te versterken om kennis toe te passen en evidence informed te werken aan kwaliteitsverbetering.
De ontwikkelagenda bevat de plannen van de PO-Raad, VO-raad, MBO Raad, Vereniging Hogescholen en VSNU voor het verbeteren van de kwaliteit en innovatiekracht van het onderwijs door onderwijs en onderzoek nog beter met elkaar te verbinden.