Zoek in kennisbank

Types
79 resultaten
Publicaties & links

Help ons het leesonderwijs te verbeteren!

Heb jij het afgelopen jaar gewerkt met de Kwaliteitswaaier? We zijn benieuwd naar jouw ervaringen! Jouw feedback is onmisbaar om de waaier nóg beter te laten aansluiten bij de praktijk en te werken aan nieuwe tools die het begrijpend leesonderwijs in het po en vo naar een hoger niveau tillen.

Publicaties & links

Hoe gebruik je de kwaliteitswaaier Effectief Onderwijs in Begrijpend Lezen in de praktijk?

De kwaliteitswaaier Effectief Onderwijs in Begrijpend Lezen is aangevuld met tutorials, waarin onderwijsprofessionals in korte video’s uitleggen hoe elke bouwsteen in de praktijk kan worden toegepast.

Publicaties & links

Artikel | Voorwaarden in organisatiestructuur en beleid

Een school als lerende organisatie werkt niet alleen systematisch aan beter onderwijs, maar ook aan de professionaliteit van het team en van de organisatie als geheel. In deze bijdrage gaan Patrick van Schaik, Marlon van de Put en Anje Ros in op voorwaarden in structuur en beleid die van belang zijn voor het creëren van een school als lerende organisatie. De schoolleider heeft hierin een sleutelrol te vervullen.

Publicaties & links

Artikel | Leidinggeven aan visieontwikkeling

Een onderwijsvisie geeft richting, ruimte en betekenis aan het dagelijks handelen van leraren. Onderwijsontwikkeling wordt duurzaam als een team vanuit heldere visie en een collectieve ambitie werkt waar alle teamleden zich eigenaar van kunnen voelen. Loes van Wessum en Judith Amels beschrijven in dit artikel op welke wijze de schoolleider leiding kan geven aan visieontwikkeling?

Publicaties & links

Artikel | Leiding geven aan het leren van professionals

Schoolleiders hebben een belangrijke rol in de ontwikkeling van hun school als lerende organisatie. In dit derde artikel gaan Anje Ros, Loes van Wessum en Henderijn Heldens in op het leidinggeven aan het leren van professionals in de school.

Publicaties & links

Artikel | De rol van de schoolleider in het benutten van kennis

De derde dimensie in de lerende organisatie gaat over het benutten van aanwezige kennis in de school. Marlon van de Put, Judith Amels en Patrick van Schaik werken die in dit artikel uit naar de rol die de schoolleider hierin heeft. Onderzoeksmatig werken en leiderschap spreiden zijn twee belangrijke factoren die bijdragen aan het benutten van die kennis. Leerkrachten voelen zich dan sterker betrokken bij de onderwijsontwikkeling. Zij waarderen het als zij hun expertise kunnen inzetten voor de school. 

Publicaties & links

Artikel | De school als lerende organisatie

Schoolleiders hebben een belangrijke rol in de ontwikkeling van hun school naar een lerende organisatie. Voor scholen is het belangrijk dat zij zich ontwikkelen naar een lerende organisatie, omdat zij dan niet alleen systematisch werken aan onderwijskwaliteit, maar ook een aantrekkelijk leer- en werkklimaat hebben voor leerlingen en leraren. In dit artikel laten Anje Ros, Henderijn Heldens en Linda van den Bergh zien wat een lerende organisatie betekent en hoe schoolleiders de ontwikkeling ervan kunnen stimuleren.

Publicaties & links

Artikel | Kennistafel Effectief Leesonderwijs: gezamenlijk en in samenhang van weten naar doen

In dit artikel verkennen Wenckje Jongstra, Mirjam Snel en Tes Schmeink mogelijke antwoorden om het leesonderwijs te verbeteren en belichten daarbij de rol van de landelijke Kennistafel Effectief Leesonderwijs.

Publicaties & links

Onderzoeksagenda voor het leesonderwijs

Onderwijs- en onderzoeksprofessionals konden vanaf juni 2023 hun onderzoeksvragen indienen bij de
Kennistafel. Onder begeleiding van drie hoogleraren/onderzoekers – Eliane Segers, Paul van den Broek en Roel van Steensel – hebben zij die input nader toegelicht en de input is vervolgens gevat in deze Onderzoeksagenda.

Praktijkvoorbeelden & interviews

Op onderzoek uit | Eindpublicatie

De VO-raad heeft drie scholen gevolgd die bezig zijn met een ontwikkeling richting meer kennisgedreven werken: het Citadel College (Nijmegen), het Dr. Mollercollege (Waalwijk) en Stichting Openbaar Onderwijs Groningen. Ze keken mee met schoolleiders, onderzoekscoördinatoren en docenten, op drie momenten: aan het begin van het schooljaar, halverwege en bijna aan het einde. Als eerste heeft […]