Zoek in kennisbank

Types
57 resultaten
Praktijkvoorbeelden & interviews

Katern | De rol van de onderzoekscoördinator

Hoe positioneer je de academische leraar binnen de organisatie, zodat de school/het bestuur optimaal van die meerwaarde profiteert? Dit katern betreft vier interviews met bestuurders/directies/personeelsfunctionarissen van vier onderwijsorganisaties die een substantieel aantal academische leraren in huis hebben.

Praktijkvoorbeelden & interviews

Interview | Scherp aan de wind durven varen

Kindcentrum Snijders in Rijswijk heeft de specifieke expertise van academische leraren nodig, vindt directeur Ivan Trouwborst. Trouwborst vindt dat een toekomstgerichte organisatie niet kan zonder onderzoek.

Praktijkvoorbeelden & interviews

Samen opleiden; een cadeau voor iedereen

De Academische Opleidingsschool PO Noord-Nederland doen enorm veel goede, inspirerende dingen. Dit document laat de meerwaarde van het opleiden in school inzien aan de hand van ervaringen van verschillende personen die allemaal op hun eigen manier verbonden zijn met de Academische Opleidingsschool PO Noord-Nederland.

Praktijkvoorbeelden & interviews

Interview | Kennistafel Onderzoekend & Ontwerpend Leren is op zoek naar wat werkt

Juliette Walma van der Molen, hoogleraar Talentontwikkeling, Wetenschap & Techniek (Universiteit Twente), is inhoudelijk voorzitter van de Kennistafel Onderzoekend & Ontwerpend Leren (OOL). “We entameren geen nieuw onderzoek, maar we gaan op zoek naar wat er al bekend is over wat werkt.”

Praktijkvoorbeelden & interviews

Interactief canvas | Werkplaatsen Onderwijsonderzoek

De pilot Werkplaatsen Onderwijsonderzoek PO (2016-2019) heeft op basis van de ervaringen van de 3 werkplaatsen, de monitor en literatuuronderzoek een aantal werkbare principes op een rij gezet. Dit heeft geresulteerd in een viertal interactieve canvassen: Een overkoepelend canvas met werkbare principes en achtergrondtekst en drie canvassen met illustraties vanuit de werkplaatsen WOU, WOA en POINT – Tilburg (canvas volgt).

Praktijkvoorbeelden & interviews

Artikel | Het team is eigenaar van de onderzoeksvraag

Wat zijn de grenzen van de zorg die wij leerlingen in de klas kunnen geven? Die vraag staat centraal in het praktijkonderzoek dat basisschool De Boomgaard in Utrecht uitvoert in het kader van de pilot Werkplaatsen Onderwijsonderzoek Utrecht. Directeur Nicole Verdier vertelt over het onderzoek en over haar rol als directeur hierbij.

Praktijkvoorbeelden & interviews

Praktijkverhaal | Werkwijze Werkplaats Onderwijzonderzoek POINT

Binnen de pilot Werkplaatsen Onderwijsonderzoek werken basisscholen, hogescholen en universiteiten vanuit een gelijkwaardige positie aan het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. Deze Praktijkverhaal brengt de werkwijze van de Werkplaats POINT Tilburg in beeld.

Praktijkvoorbeelden & interviews

Praktijkverhaal | Rollen en taakverdeling Werkplaats Onderwijsonderzoek Utrecht

De Werkplaats Onderwijsonderzoek Utrecht is zo opgezet dat er op alle niveaus van samenwerking een gelijkwaardige positie is tussen de partners en dat alle partners en hun belangen op elk niveau zijn vertegenwoordigd. Deze Praktijkverhaal geeft een overzicht van de rollen en taakverdeling binnen de verschillende teams en groepen in de Werkplaats Onderwijsonderzoek Utrecht.

Praktijkvoorbeelden & interviews

Interview | Leerkrachten doen onderzoek in het ResearchLab

De kwaliteit van het onderwijs verbeteren en een onderzoekende houding van leerkrachten waarderen en bevorderen zijn de twee belangrijkste doelstellingen ven het ResearchLab van de Stichting Christelijk Onderwijs Haaglanden (SCOH). Stafmedewerker onderwijs Natalie van der Veen is de projectleider van het ResearchLab vertelt.

Praktijkvoorbeelden & interviews

Interview | Zowel scholen als kennisinstellingen zijn blij met de WOA

De Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam (WOA) is een effectieve netwerkorganisatie waarin kennisinstellingen en schoolbesturens samen praktijkonderzoek uitvoeren. De opbrengsten van de onderzoeken dragen bij aan de kwaliteit van het onderwijs van de deelnemende scholen. Erna van Hest is vanaf het begin algemeen coördinator van de WOA.