POINT verbreedt; geografisch én inhoudelijk

Dat het concept van de werkplaats onderwijsonderzoek steeds meer terrein wint, zien we in Brabant, waar POINT 013, de in 2016 gestarte Werkplaats Onderwijsonderzoek in Tilburg, inmiddels twee equivalenten heeft, namelijk in Eindhoven (POINT 040) en in Den Bosch (POINT 073). Maar er zijn meer mooie ontwikkelingen, vertelt Anouke Bakx, die als wetenschapper vanaf het begin is verbonden aan POINT.

POINT krijgt niet alleen in de regio en landelijk steeds meer bekendheid, ook internationaal is er belangstelling voor de aanpak van de werkplaats. Dat er internationaal belangstelling is voor het concept van de werkplaats merkte Anouke Bakx ook toen zij afgelopen zomer een keynote lezing verzorgde tijdens de World Conference for Gifted and Talented Children, waar ze onder andere het concept van POINT heeft gepresenteerd. “Dat werd zeer positief ontvangen”, vertelt Bakx. “Niet alleen vanwege de verbinding van leraar, lerarenopleider en wetenschapper – iets dat je ook wel in andere landen ziet – maar vooral omdat het onderzoek van POINT voortkomt uit de vragen van de scholen. Dat blijkt internationaal vrij uniek te zijn.”

Het hele interview is hieronder te downloaden. Bekijk hier de vooraankondiging van de keynote van Anouke Bakx.

Gerelateerde items

Praktijkvoorbeelden

Interview| Evidence-informed werken als leidend principe

Voor het bestuur van Onderwijsgroep Zuid-Hollandse Waarden (OZHW) – 16 po-scholen en 8 vo-scholen – is evidence-informed werken een van de leidende principes bij het realiseren van de nieuwe strategische koers die voor de komende jaren is uitgezet. “Alleen als we praktijkkennis en kennis uit onderzoek gebruiken om de praktijk te verbeteren, komen we erachter of we onze ambities werkelijk verwezenlijken”, aldus Reinoud de Vries, bestuurder van OZHW. | 2022

Praktijkvoorbeelden

Wat verstaan we anno 2022 onder een onderzoeksschool?

Nieuwe inzichten en ontwikkelingen in het Samen Opleiden, de opleiding en het werkveld gaven aanleiding om het concept van de academische opleidingsschool te actualiseren. Samen met het werkveld ontwikkelde Hogeschool KPZ een profiel van een onderzoeksschool. Dit profiel is inmiddels omarmd door de partnerschappen Samen Opleiden & Professionaliseren. Hoe ontwikkelt een academische opleidingsschool zich door tot onderzoeksschool? Edith ten Berge, Michelle Gemmink en Han van Rhee vertellen erover. | 2022

Praktijkvoorbeelden

OK-werkplaats richt zich op interventies Success for All

Alle 13 scholen die deelnemen aan de Werkplaats Onderwijskansen Noord-Nederland, kortweg de ‘OK-werkplaats’, implementeren en onderzoeken interventies van het programma Success for All. “Dat wij uitgaan van Success for All, maakt dat onze werkplaats sterk evidence based functioneert.” | 2022

Praktijkvoorbeelden

Onderzoek doen in een Teacher Design Team

De Werkplaats Onderwijskansen Arnhem – Nijmegen (WOAN) is een van de vier werkplaatsen die zich richten op het thema ‘Kansengelijkheid’. Sinds 2019 voeren dertien Arnhemse en Nijmeegse po-scholen hun eigen onderzoek uit volgens het Teacher Design Thinking model. Zij worden hierbij ondersteund door een onderzoeker. Hoe pakt deze werkplaats het aan? | 2021