POINT verbreedt; geografisch én inhoudelijk

Dat het concept van de werkplaats onderwijsonderzoek steeds meer terrein wint, zien we in Brabant, waar POINT 013, de in 2016 gestarte Werkplaats Onderwijsonderzoek in Tilburg, inmiddels twee equivalenten heeft, namelijk in Eindhoven (POINT 040) en in Den Bosch (POINT 073). Maar er zijn meer mooie ontwikkelingen, vertelt Anouke Bakx, die als wetenschapper vanaf het begin is verbonden aan POINT.

POINT krijgt niet alleen in de regio en landelijk steeds meer bekendheid, ook internationaal is er belangstelling voor de aanpak van de werkplaats. Dat er internationaal belangstelling is voor het concept van de werkplaats merkte Anouke Bakx ook toen zij afgelopen zomer een keynote lezing verzorgde tijdens de World Conference for Gifted and Talented Children, waar ze onder andere het concept van POINT heeft gepresenteerd. “Dat werd zeer positief ontvangen”, vertelt Bakx. “Niet alleen vanwege de verbinding van leraar, lerarenopleider en wetenschapper – iets dat je ook wel in andere landen ziet – maar vooral omdat het onderzoek van POINT voortkomt uit de vragen van de scholen. Dat blijkt internationaal vrij uniek te zijn.”

Het hele interview is hieronder te downloaden. Bekijk hier de vooraankondiging van de keynote van Anouke Bakx.

Gerelateerde items

Praktijkvoorbeelden

OK-werkplaats richt zich op interventies Success for All

Alle 13 scholen die deelnemen aan de Werkplaats Onderwijskansen Noord-Nederland, kortweg de ‘OK-werkplaats’, implementeren en onderzoeken interventies van het programma Success for All. “Dat wij uitgaan van Success for All, maakt dat onze werkplaats sterk evidence based functioneert.” | 2022

Praktijkvoorbeelden

Onderzoek doen in een Teacher Design Team

De Werkplaats Onderwijskansen Arnhem – Nijmegen (WOAN) is een van de vier werkplaatsen die zich richten op het thema ‘Kansengelijkheid’. Sinds 2019 voeren dertien Arnhemse en Nijmeegse po-scholen hun eigen onderzoek uit volgens het Teacher Design Thinking model. Zij worden hierbij ondersteund door een onderzoeker. Hoe pakt deze werkplaats het aan? | 2021

Praktijkvoorbeelden

Samen onderzoekend ontwerpen in de werkplaats ‘Gepersonaliseerd leren met ict’

In de Werkplaats Onderwijsonderzoek ‘Gepersonaliseerd leren met ict’ voeren scholen en kennisinstellingen in de regio Arnhem-Nijmegen sinds het voorjaar van 2019 samen ontwerponderzoek uit. Vooral op individueel leerkrachtniveau zijn al veel opbrengsten te zien, vertelt Anne-Marieke van Loon, die als associate lector ‘Leren met ict’ van hogeschool Arnhem-Nijmegen projectleider is van de werkplaats. | 2021

Praktijkvoorbeelden

WOA pleit voor bestaanszekerheid

Sinds 2016 doen leerkrachten en onderzoekers samen onderzoek in de Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam. Een succesformule, die op basis van de ervaringen gaandeweg is aangescherpt en verbeterd, vertellen universitair docent Lisa Gaikhorst en hoogleraar Onderwijskunde Monique Volman, beiden werkzaam aan de Universiteit van Amsterdam. Hoe heeft de aanpak zich in de loop der jaren ontwikkeld? En hoe zien zij de toekomst van de werkplaats? | 2021