“Onderzoeksmatig werken is a way of life”

Sinds kort is ze directeur-bestuurder van Initia in Dongen, maar de afgelopen jaren was Angela Horsten waarnemend bestuurder en directeur Onderwijs & Kwaliteit bij SALTO Eindhoven (22 scholen). Met hart en ziel stimuleerde zij de SALTO-scholen om onderzoeksmatiger te gaan werken en legde ze de basis voor een onderzoekscultuur in deze organisatie. “Ik streef in mijn werk altijd naar gefundeerde activiteiten en interventies. Dat impliceert een onderzoeksmatige manier van werken, want de onderzoeksmatige component is essentieel voor de kwaliteit van het onderwijs.”

Gerelateerde items

Praktijkvoorbeelden

Opbrengsten van de Kennistafel Onderzoekend en Ontwerpend leren

Met gepaste trots lanceert de Kennistafel ‘Onderzoekend en Ontwerpend leren’ de website ‘Weten Wat Werkt bij leren ontdekken’, waar je een schat aan informatie aantreft over onderzoekend en ontwerpend leren (OOL). Het is het sluitstuk van een inspirerend en productief jaar waarin ruim dertig onderzoekers en professionals uit de onderwijspraktijk beschikbare (praktijk)kennis over OOL hebben samengebracht en ontsloten met het doel dat die kennis beter wordt benut. Het resultaat mag er zijn, vinden de voorzitter van de kennistafel Juliette Walma van der Molen en deelnemer Xander Roels.

Praktijkvoorbeelden

Kennistafel verbetert effectiviteit leesonderwijs

De Kennistafel ‘Effectief leesonderwijs’ bestaat uit zo’n dertig onderzoekers en professionals uit primair en voortgezet onderwijs die zich samen buigen over de vraag hoe de kwaliteit en de effectiviteit van het leesonderwijs kunnen worden verbeterd. Drie van hen vertellen vanuit hun eigen perspectief over het belang en de activiteiten van deze Kennistafel: Femke Scheltinga, Betty van Dam en Sharon Martens.

Praktijkvoorbeelden

Blogs over evidence informed werken in de praktijk

Verzameling van blogs over evidence informed werken in de praktijk.

Praktijkvoorbeelden

Evidence-informed werken doe je zo

Bij evidence-informed werken combineer je onderzoek met praktijkkennis. Dat is een belangrijke voorwaarde voor onderwijskwaliteit, maar hoe pak je het goed aan? Basisschool De Touwladder in Sint-Michielsgestel heeft tips. Lees het artikel van Didactief | 2021