Zoek in kennisbank

Types
134 resultaten
Praktijkvoorbeelden

Kennistafel Onderzoekend & Ontwerpend Leren is op zoek naar wat werkt

De Kennistafel Onderzoekend & Ontwerpend Leren (OOL), een gezelschap van zo’n twintig OOL-experts uit wetenschap en praktijk, verzamelt kennis en goede praktijken over onderzoekend en ontwerpend leren met het doel deze te ontsluiten en breed te delen met het onderwijsveld. Juliette Walma van der Molen, hoogleraar Talentontwikkeling, Wetenschap & Techniek (Universiteit Twente), is inhoudelijk voorzitter van deze kennistafel. “We entameren geen nieuw onderzoek, maar we gaan op zoek naar wat er al bekend is over wat werkt.”

Publicaties & links

Onderzoekswerkplaats: Waar wetenschap en praktijk samenkomen

Een vorm van professionalisering waar schoolbesturen steeds vaker voor kiezen is deelname aan een onderwijsonderzoekswerkplaats. Daarin werken leraren, onderzoekers en lerarenopleiders/ pabodocenten op gelijkwaardige basis samen aan onderzoek. Professionalisering, kennisontwikkeling en kennisdeling gaan op deze manier hand in hand. | 2020

Publicaties & links

Onderzoek de school in!

Leerkrachten en onderzoekers slaan steeds vaker de handen ineen om een vraagstuk vanuit een school te onderzoeken wat kan leiden tot duurzame schoolontwikkelingen. Hiervoor is naast een onderzoekende leerkracht ook betrokkenheid van het hele schoolteam nodig. Hoe stimuleer je schoolbrede leerkrachtenbetrokkenheid bij praktijkgericht onderzoek? | 2020

Onderzoeksrapporten

Werkplaatsen Onderwijsonderzoek | Overdraagbaarheid onderzoek werkplaatsen po

De drie Werkplaatsen Onderwijsonderzoek PO hebben in de afgelopen drie jaar veel producten opgeleverd. Dit varieert van onderzoeksrapporten, masterscripties, artikelen in wetenschappelijke- en vakbladen tot digitale kennisclips, posters, lesmateriaal, lezingen en presentaties. Om zicht te krijgen op het soort onderzoek dat wordt uitgevoerd en criteria voor onderzoek in werkplaatsen is Oberon door NRO gevraagd in aanvulling op het evaluatieonderzoek onderzoek te doen en daarbij te kijken naar de mate van transfereerbaarheid van de onderzoeksproducten uit de werkplaats | 2019

Onderzoeksrapporten

Werkplaatsen Onderwijsonderzoek | Eindrapportage

Deze eindrapportage geeft een overzicht van het driejarige onderzoek naar de Werkplaatsen po. Het rapport bevat schetsen van de drie onderzochte werkplaatsen: Amsterdam, Tilburg en Utrecht. Deze schetsen zijn gebaseerd op interviews met verschillende personen uit de werkplaatsen, de documenten van de werkplaatsen en de afgenomen vragenlijsten. Verder komen de opbrengsten van de werkplaatsen voor het hoger onderwijs aan bod. Centrale elementen van een werkplaats worden besproken, gevolgd door de opbrengsten van de werkplaatsen volgens de stakeholders. Er wordt afgesloten met een terugblik en een vooruitblik | 2020

Publicaties & links

Bevorderen van een onderzoekscultuur

Dit hoofdstuk uit deel 2 ‘Verbreding en verdieping in het beroep’ van het drieluik ‘Leraar: een professie met perspectief’, draait om de vraag onder welke condities leraren loskomen van de waan van de dag en onderzoekend stilstaan bij wat onderwijsontwikkelingen betekenen voor de eigen onderwijspraktijk. De hele drieluik is te bekijken op www.beroepsbeeldvoordeleraar.nl/drieluik | 2020

Publicaties & links

De leraar-onderzoeker

Dit hoofdstuk uit deel 2 ‘Verbreding en verdieping in het beroep’ van het drieluik ‘Leraar: een professie met perspectief’, gaat dieper in op de relatief nieuwe rol van de leraar-onderzoeker. De hele drieluik is te bekijken op www.beroepsbeeldvoordeleraar.nl/drieluik | 2020

Publicaties & links

Teacher educators becoming research active

Deze publicatie geeft een kort overzicht van de opleiding en het beroepsleven van lerarenopleiders in de Nederland. Opmerkelijk is dat ondanks het feit dat de lerarenopleiders in zeer verschillende systemen en contexten werken, de verhalen een beeld geven van meer overeenkomsten dan verschillen. | 2017

Instrumenten

Webtool | OnderWijs met Kennis

OnderWijs met Kennis helpt leraren bij het zoeken, selecteren, beoordelen en toepassen van kennis ter verbetering van de eigen onderwijspraktijk. Met deze webtool kunnen leraren hun competenties hierin vergroten, daardoor meer onderbouwde onderwijskundige keuzes maken en hun onderzoekende houding versterken.

Publicaties & links

Interactieve canvas | Werkplaatsen Onderwijsonderzoek

De pilot Werkplaatsen Onderwijsonderzoek PO (2016-2019) heeft op basis van de ervaringen van de 3 werkplaatsen, de monitor en literatuuronderzoek een aantal werkbare principes op een rij gezet. Dit heeft geresulteerd in een viertal interactieve canvassen: Een overkoepelend canvas met werkbare principes en achtergrondtekst en drie canvassen met illustraties vanuit de werkplaatsen WOU, WOA en POINT – Tilburg (canvas volgt). | 2020