Zoek in kennisbank

Types
28 resultaten
Tools & Scans

Feedback (leren) vragen. Zo doe je dat! Handreiking voor docenten en werkveld

Deze handreiking geeft tips waarmee jij als docent en als werkveldpartner effectieve feedback kunt (leren) geven en de student kunt leren gerichte feedbackvragen te stellen zodat deze straks de startbekwame professional wordt, die zich een leven lang blijft ontwikkelen.

Tools & Scans

Complextool

Tool voor het beoordelen van de complexiteit van vraagstukken uit de praktijk in een HBO-context. Het doel is het kunnen beoordelen van de complexiteit van (hybride) vraagstukken die geschikt zijn voor het leren van (aankomende) professionals en opleiders. Deze tool kan zowel gebruikt worden door opleiders, als door studenten en werkveld.

Tools & Scans

Handreiking kalibreersessies

Deze tool bevat een handreiking voor het organiseren van een kalibreersessie. Dit is een praktische vorm om onderdelen van portolio’s van studenten gezamenlijk te reviewen.

Tools & Scans

Bevorderen van feedbackdialoog

Deze dialoogkaart ondersteunt studenten bij het stellen van vragen aan elkaar met betrekking tot hun leerproces en feedbackproces in verschillende fasen van het proces. Het instrument voor feedbackanalyse ondersteunt studenten bij het samen analyseren van ontvangen feedback. De dialoogkaart Boek’m stimuleert de dialoog over kwaliteit tussen studenten.

Tools & Scans

Handreiking comparative judgement

Bij het beoordelen van feedback gaat het erom hoe de student feedback interpreteert en in hoeverre hij analyseert waar de feedback precies betrekking op heeft wat betreft zijn eigen handelen als leerkracht. Het beoordelen van het eigen werk kunnen studenten goed oefenen middels peerfeedback of door hun werk te vergelijken met dat van anderen (comparative judgement).

Tools & Scans

Doel van de feedbackvraag bepalen

Feedback kan je om verschillende redenen vragen. Zo bestaat er ‘feedback op het leren’ en ‘feedback op de prestatie’. Het is belangrijk om van te voren te bedenken met welk doel je feedback vraagt. Aan de hand van dit schema kun je bepalen welke feedbackvraag voor jou het meest geschikt is.

Tools & Scans

Naar een krachtige feedbackvraag | CLOSER to SUPER POWER

Feedbackgeletterdheid is een proactief proces van vragen, analyseren, gebruiken en terugkoppelen van informatie over de eigen prestatie of leeraanpak. Dit document beschrijft drie dingen die je kunt doen om nog meer profijt te hebben van feedback bij het vragen, analyseren, gebruiken en terugkoppelen.

Tools & Scans

Toolkit | Samen innoveren in een innovatieteam

Deze praktische toolkit is voor iedereen die in (bovenschoolse) teams op een effectieve manier wil samenwerken aan een innovatief vraagstuk. Voor elk van de acht bijeenkomsten is er een leidraad in de vorm van een PowerPoint met daarin doel, een agenda en werkvormen. Je werkt toe naar het ontwerpen van een tool en/of praktische handreiking. De methodiek ondersteunt bij het leggen van een goede verbinding met de eigen school en met het benutten van ieders netwerk.

Tools & Scans

Tool | Leeromgeving Onderzoekscultuur

De digitale Leeromgeving Onderzoekscultuur ondersteunt scholen en schoolbesturen in het po, vo en mbo om evidence-informed te werken aan schoolontwikkeling.

Tools & Scans

Website | Doorloopjes

De website doorloopjes.nl helpt leraren het onderwijs te verbeteren. ‘Doorloopjes’ is gebaseerd op het beste onderzoek ter wereld. Ieder Doorloopje bestaat uit een korte introductie en vijf genummerde stappen.