Zoek in kennisbank

Types
28 resultaten
Tools & Scans

Website | Leren van gedrag

Omgaan met moeilijk (verstaanbaar) gedrag van leerlingen in de klas is een van de uitdagingen waar onderwijsprofessional voor staan. Deze website wil een wegwijzer zijn naar onderzoek op het gebied van gedrag en vooral ook de toepassing daarvan in de praktijk. Deze site en de beschreven activiteiten vallen onder het thema gedrag en passend onderwijs van het NRO.

Tools & Scans

Zelfevaluatie-instrument | Schoolfie

De Schoolfie is een zelfevaluatie-instrument waarmee gemeten kan worden in hoeverre er een onderzoekende houding in de school is, in hoeverre er een gedeelde visie is op kwaliteit en of docenten samenwerken aan schoolontwikkeling.

Tools & Scans

VSLS-reflectietool | Reflecteren op samenwerking

Samenwerken met verschillende partners is complex. Deze tool stelt samenwerkingspartners in staat te reflecteren op de huidige samenwerking, te bepalen waar extra aandacht of interventies nodig zijn en samen afspraken te maken over hoe nu verder.

Tools & Scans

Online loket | Kennisrotonde

De Kennisrotonde is het online loket voor de snelle beantwoording van vragen uit het onderwijs met kennis uit onderzoek. Deze vragen beantwoordt de Kennisrotonde met wetenschappelijk gefundeerde inzichten over wat wel en wat niet werkt.

Tools & Scans

Dialooginstrument | Onderzoekende scholen

Dit dialooginstrument is bedoeld voor groepen leraren binnen een team die samenwerken aan het verbeteren van onderwijs op een specifiek thema (zoals werkgroepen, projectgroepen, leerteams, vakgroepen, PLG’s) en die meer diepgang in de dialoog willen brengen.

Tools & Scans

Zelfevaluatietool | Voorwaarden voor zelfgestuurd leren basisonderwijs

Dezezelfevaluatietool brengt de belangrijke voorwaarden voor zelfgestuurd leren bij basisschoolleerlingen in beeld. Het doel van deze tool is om als team in gesprek te raken over de stand van zaken, visie en implementatie van zelfsturing bij leerlingen.

Tools & Scans

Werkmodel | Samen bouwen aan schoolontwikkeling

Deze handreiking geeft de belangrijkste bevindingen weer uit de literatuurstudie van de Universiteit Utrecht en onderzoeks- en adviesbureau Oberon naar onderzoekssamenwerking gericht op schoolontwikkeling. De uitkomsten zijn samengevat in een werkmodel.

Tools & Scans

Scan | Interventies ter versterking van de onderzoekscultuur

De scan ‘Onderzoekscultuur in de school’ is bedoeld voor scholen die onderzoek in de school willen benutten om zich te ontwikkelen tot een professionele leergemeenschap. De scan bestaat uit acht aspecten. Per aspect is er een interventiekaart ontwikkeld met interventies om het betreffende aspect te versterken.