Bij het beoordelen van feedback gaat het erom hoe de student feedback interpreteert en in hoeverre hij analyseert waar de feedback precies betrekking op heeft wat betreft zijn eigen handelen als leerkracht. Het beoordelen van het eigen werk kunnen studenten goed oefenen middels peerfeedback of door hun werk te vergelijken met dat van anderen (comparative judgement).
Feedback kan je om verschillende redenen vragen. Zo bestaat er ‘feedback op het leren’ en ‘feedback op de prestatie’. Het is belangrijk om van te voren te bedenken met welk doel je feedback vraagt. Aan de hand van dit schema kun je bepalen welke feedbackvraag voor jou het meest geschikt is.
Feedbackgeletterdheid is een proactief proces van vragen, analyseren, gebruiken en terugkoppelen van informatie over de eigen prestatie of leeraanpak. Dit document beschrijft drie dingen die je kunt doen om nog meer profijt te hebben van feedback bij het vragen, analyseren, gebruiken en terugkoppelen.
Geen enkele lerarenopleiding heeft als doel om onderzoekers op te leiden. Studentonderzoek gaat om praktijkonderzoek ter verbetering van het eigen onderwijs. Hierbij is het de bedoeling om nieuwsgierige en kritische leraren op te leiden; professionals die hun onderzoekende houding om kunnen zetten in onderzoekend handelen. Oftewel ontwikkeling van onderzoekend vermogen. Dit artikel weerspiegelt de bevindingen van een promotieonderzoek hierover en mogelijke implicaties voor pabo’s.
De Kwaliteitswaaier is een instrument die in zowel het primair als het voortgezet onderwijs gebruikt kan worden om effectief leesonderwijs te bieden. In een dubbelinterview met Mirjam Snel, voorzitter van de Kennistafel en werkzaam bij Hogeschool Utrecht, en Cristel Wieman, bestuurder van Stichting Klasse en lid van de Kennistafel, wordt duidelijk dat de Kwaliteitswaaier vooral een praktische tool is voor meerdere rollen in het onderwijs.
Deze eindrapportage laat zien dat de vier jaar in de onderzoekswerkplaats hebben ertoe geleid dat scholen deze andere manier van onderwijs ontwikkelen omarmen en willen doorgaan op de ingezette weg. De onderwijsvernieuwing is nog niet klaar en vraagt blijvende aandacht, doorontwikkeling en organisatieverandering.
Samenwerken aan een innovatief vraagstuk met andere scholen, studenten, onderzoekers, opleiders of mensen uit andere sectoren. Dat kan je veel opleveren! Henderijn Heldens en Anje Ros van het lectoraat Goed leraarschap, Goed leiderschap van Fontys Hogescholen, hebben een methodiek ontwikkeld die je door het proces leidt. In deze podcast Samen Onderzoeken zoomen we samen met Henderijn Heldens, Janou Uebelgönne en Vital Hanssen in op de aanpak, meerwaarde en proces van de innovatieteams.
De leidraad van het NRO ondersteunt scholen in het voortgezet onderwijs om zich tot lerende organisaties te ontwikkelen. In een school als lerende organisatie verbeteren docenten, team- en schoolleiders hun onderwijs op een onderbouwde en duurzame manier. Door zich te verdiepen in bestaande kennis, ervaringen te delen, van elkaar te leren en samen te werken.
Deze kaarten beschrijven wat effectief leesonderwijs betekent voor de vier verschillende rollen in het onderwijs. De kaarten kunnen niet los van elkaar gezien worden. Juist de samenhang van de kaarten maakt leesonderwijs effectief. We spreken daarom niet van losse kwaliteitskaarten, maar van samenhangende kaarten die gezamenlijk een ‘kwaliteitswaaier’ vormen.
De ‘Kennisagenda voor het onderwijs’ bevat de thema’s die de grootste impact hebben op de onderwijskwaliteit, en aan welke kennis nog behoefte is in de sector om met deze thema’s aan de slag te gaan.