Rapportage onderzoek ‘Huisacademies in kaart’

Op welke manier organiseren schoolbesturen professionalisering van leraren? En welke ambities hebben schoolbesturen met hun – veelal nog intern gerichte – huisacademie? Antwoorden op deze vragen en meer leest u in dit verkennende onderzoek waar 75 huisacademies aan hebben meegewerkt.

Gerelateerde items

Onderzoeksrapporten

Omwille van goed onderwijs

Versterking van de kennisinfrastructuur voor het onderwijs moet bijdragen aan meer evidence informed werken, om daarmee de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. In deze verkenning is expliciet aandacht besteed aan de vraag wat er nodig is om het vermogen en de toerusting van onderwijsinstellingen en docenten(teams) te versterken om kennis toe te passen en evidence informed te werken aan kwaliteitsverbetering. | 2021

Onderzoeksrapporten

Agendering en regievoering via Kennistafels

Een Kennistafel is een model voor de vormgeving van samenwerking tussen praktijk en wetenschap en is gericht op de inventarisatie van kennisvragen vanuit de praktijk, het vaststellen van al bestaande kennisdekking, de benodigde kennisontwikkeling om deze vragen te kunnen beantwoorden en kennisverspreiding en -benutting van verzamelden en ontwikkelde kennis. Dit rapport geeft op basis van de gespreksronde met deelnemers van de Kennistafel van PACT, analyse van deze gesprekken en literatuur over samenwerking tussen praktijk en wetenschap aanwijzingen voor het opzetten van kennistafels. | 2019

Onderzoeksrapporten

Werkplaatsen Onderwijsonderzoek | Overdraagbaarheid onderzoek werkplaatsen po

De drie Werkplaatsen Onderwijsonderzoek PO hebben in de afgelopen drie jaar veel producten opgeleverd. Dit varieert van onderzoeksrapporten, masterscripties, artikelen in wetenschappelijke- en vakbladen tot digitale kennisclips, posters, lesmateriaal, lezingen en presentaties. Om zicht te krijgen op het soort onderzoek dat wordt uitgevoerd en criteria voor onderzoek in werkplaatsen is Oberon door NRO gevraagd in aanvulling op het evaluatieonderzoek onderzoek te doen en daarbij te kijken naar de mate van transfereerbaarheid van de onderzoeksproducten uit de werkplaats | 2019

Onderzoeksrapporten

Werkplaatsen Onderwijsonderzoek | Eindrapportage

Deze eindrapportage geeft een overzicht van het driejarige onderzoek naar de Werkplaatsen po. Het rapport bevat schetsen van de drie onderzochte werkplaatsen: Amsterdam, Tilburg en Utrecht. Deze schetsen zijn gebaseerd op interviews met verschillende personen uit de werkplaatsen, de documenten van de werkplaatsen en de afgenomen vragenlijsten. Verder komen de opbrengsten van de werkplaatsen voor het hoger onderwijs aan bod. Centrale elementen van een werkplaats worden besproken, gevolgd door de opbrengsten van de werkplaatsen volgens de stakeholders. Er wordt afgesloten met een terugblik en een vooruitblik | 2020