Scholen die onderwijsachterstanden willen aanpakken, ontwikkelen verschillende interventies om de kansen van kinderen te vergroten. In de vier Werkplaatsen Onderwijsonderzoek Onderwijsachterstandenbeleid gaan scholen en onderzoekers gericht na welke aanpakken onder welke omstandigheden effectief zijn. In dit artikel uit Podium stellen de vier werkplaatsen zich voor.
Dit dialooginstrument is bedoeld voor groepen leraren binnen een team die samenwerken aan het verbeteren van onderwijs op een specifiek thema (zoals werkgroepen, projectgroepen, leerteams, vakgroepen, PLG’s) en die meer diepgang in de dialoog willen brengen.
Dezezelfevaluatietool brengt de belangrijke voorwaarden voor zelfgestuurd leren bij basisschoolleerlingen in beeld. Het doel van deze tool is om als team in gesprek te raken over de stand van zaken, visie en implementatie van zelfsturing bij leerlingen.
De kwaliteit van het onderwijs verbeteren en een onderzoekende houding van leerkrachten waarderen en bevorderen zijn de twee belangrijkste doelstellingen ven het ResearchLab van de Stichting Christelijk Onderwijs Haaglanden (SCOH). Stafmedewerker onderwijs Natalie van der Veen is de projectleider van het ResearchLab vertelt.
De leerkrachten van basisschool Het Talent in Lent namen deel aan het drie jaar durende NRO-project TALENTontwikkeling (2015 – 2018). Het eindproduct is een model met richtlijnen voor begeleiders om basisschoolleerkrachten te leren praktijkgericht onderzoek te doen: het Meesterschapmodel.
Maak kennis met de Werkplaats Onderwijskansen Arnhem Nijmegen (W-OAN). Deze werkplaats heeft de ambitie om onderwijsachterstanden om te buigen in kansengelijkheid. Door de onderwijspraktijk van basisscholen te verbinden met instellingen voor wetenschappelijk onderzoek willen we de kwaliteit van het basisonderwijs verhogen.
De Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam (WOA) is een effectieve netwerkorganisatie waarin kennisinstellingen en schoolbesturens samen praktijkonderzoek uitvoeren. De opbrengsten van de onderzoeken dragen bij aan de kwaliteit van het onderwijs van de deelnemende scholen. Erna van Hest is vanaf het begin algemeen coördinator van de WOA.
De drie Werkplaatsen Onderwijsonderzoek in beeld. In dit videopje vertellen de werkplaatsen over hun onderzoeksthema’s, wat ze tot nu toe bereikt hebben en waar zij over een jaar hopen te staan.
Het advies van de Stuurgroep van het Ondersteunend Programma Praktijkgericht Onderwijsonderzoek (OPPO) waarin geconstateerd wordt dat praktijkgericht onderwijsonderzoek in de afgelopen jaren heeft bijgedragen aan de kwaliteit van onderwijs en aan de wetenschappelijke kennisbasis.
In dit rapport wordt via Group Concept Mapping in kaart gebracht wat er nodig is om de impact van praktijkgericht onderwijsonderzoek in het hbo te versterken. Zowel op de professionalisering van teams van leraren(opleiders) en van leraren in opleiding als op het versterken van de wetenschappelijke kennisbasis.