Group Concept Mapping | Praktijkgericht onderwijsonderzoek versterken

Praktijkgericht onderwijsonderzoek heeft in het hbo een flinke groei heeft doorgemaakt, zowel in omvang als in kwaliteit. De impact ervan blijft echter achter bij de verwachtingen. Onderzoeksresultaten vinden niet altijd hun hun weg naar de praktijk. In dit rapport wordt via Group Concept Mapping in kaart gebracht wat er nodig is om de impact van praktijkgericht onderwijsonderzoek te versterken. Zowel op de professionalisering van teams van leraren(opleiders) en van leraren in opleiding als op het versterken van de wetenschappelijke kennisbasis | 2018

Gerelateerde items

Onderzoeksrapporten

Tussenrapportage | Werkwijze en opbrengsten van de werkplaatsen onderwijsonderzoek OAB

Deze tussenrapportage maakt onderdeel uit van een onderzoek naar de inhoudelijke invulling van de werkplaatsen, de samenwerking en rolverdeling binnen de werkplaatsen en de opbrengsten van de werkplaatsen als geheel. Dit rapport geeft een eerste beeld van de uitgangssituatie/randvoorwaarden, de ingezette interventies, het verloop van het samenwerkingsproces en een weergave van de waargenomen opbrengsten uit de eerste periode van de vier werkplaatsen onderwijsonderzoek ‘onderwijsachterstandenbeleid’.

Onderzoeksrapporten

Rapportage onderzoek ‘Huisacademies in kaart’

Op welke manier organiseren schoolbesturen professionalisering van leraren? En welke ambities hebben schoolbesturen met hun – veelal nog intern gerichte – huisacademie? Antwoorden op deze vragen en meer leest u in dit verkennende onderzoek waar 75 huisacademies aan hebben meegewerkt. | 2019

Onderzoeksrapporten

Omwille van goed onderwijs

Versterking van de kennisinfrastructuur voor het onderwijs moet bijdragen aan meer evidence informed werken, om daarmee de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. In deze verkenning is expliciet aandacht besteed aan de vraag wat er nodig is om het vermogen en de toerusting van onderwijsinstellingen en docenten(teams) te versterken om kennis toe te passen en evidence informed te werken aan kwaliteitsverbetering. | 2021

Onderzoeksrapporten

Agendering en regievoering via Kennistafels

Een Kennistafel is een model voor de vormgeving van samenwerking tussen praktijk en wetenschap en is gericht op de inventarisatie van kennisvragen vanuit de praktijk, het vaststellen van al bestaande kennisdekking, de benodigde kennisontwikkeling om deze vragen te kunnen beantwoorden en kennisverspreiding en -benutting van verzamelden en ontwikkelde kennis. Dit rapport geeft op basis van de gespreksronde met deelnemers van de Kennistafel van PACT, analyse van deze gesprekken en literatuur over samenwerking tussen praktijk en wetenschap aanwijzingen voor het opzetten van kennistafels. | 2019