Interview | Leerkrachten doen onderzoek in het ResearchLab

De kwaliteit van het onderwijs verbeteren en een onderzoekende houding van leerkrachten waarderen en bevorderen. Dat zijn de twee belangrijkste doelstellingen ven het ResearchLab van de Stichting Christelijk Onderwijs Haaglanden (SCOH), dat begin 2019 van start is gegaan. Stafmedewerker onderwijs Natalie van der Veen is de projectleider van het ResearchLab. “We willen weten wat werkt en op basis daarvan de kwaliteit van ons onderwijs verbeteren.” | 2020

Gerelateerde items

Praktijkvoorbeelden

De academische leraar

Schoolbesturen en scholen zien in toenemende mate de meerwaarde van de academisch geschoolde leraar. Maar hoe positioneer je de academische leraar binnen de organisatie, zodat de school/het bestuur optimaal van die meerwaarde profiteert? | 2020

Praktijkvoorbeelden

Beter onderwijs door onderzoeksmatig werken: De rol van de onderzoekscoördinator

Het toepassen van wetenschappelijke kennis en het zelf doen van onderzoek kan scholen onderbouwing geven voor lastige keuzes die zij moeten maken. Aan het woord is Anje Ros, lector Goed leraarschap, Goed leiderschap van Fontys Hogeschool Kind en Educatie. Drie onderzoekscoördinatoren uit het voortgezet onderwijs vertellen over de praktijk: wat houdt hun functie in? En welke uitdagingen zien zij voor de toekomst? | 2020

Praktijkvoorbeelden

Scherp aan de wind durven varen

Kindcentrum Snijders in Rijswijk heeft de specifieke expertise van academische leraren nodig, vindt directeur Ivan Trouwborst. Trouwborst vindt dat een toekomstgerichte organisatie niet kan zonder onderzoek. |2020

Praktijkvoorbeelden

Samen opleiden; een cadeau voor iedereen

De Academische Opleidingsschool PO Noord-Nederland doen enorm veel goede, inspirerende dingen. Dit document laat de meerwaarde van het opleiden in school inzien aan de hand van ervaringen van verschillende personen die allemaal op hun eigen manier verbonden zijn met de Academische Opleidingsschool PO Noord-Nederland.