Zelfevaluatietool | Voorwaarden voor zelfgestuurd leren basisonderwijs

Door het invullen van deze zelfevaluatietool komen belangrijke voorwaarden voor zelfgestuurd leren bij basisschoolleerlingen in beeld. Het doel van deze tool is om als team in gesprek te raken over de stand van zaken, visie en implementatie van zelfsturing bij leerlingen; het is dus geen beoordelingsinstrument. De tool bestaat uit drie delen: 1) De doorgaande lijn binnen het team en de schoolorganisatie. 2) De rol van de leraar bij een individueel kindgesprek. 3) De rol van de leraar in de klas.

Gerelateerde items

Instrumenten

Leeromgeving Onderzoekscultuur

De digitale Leeromgeving Onderzoekscultuur ondersteunt scholen en schoolbesturen in het po, vo en mbo om evidence-informed te werken aan schoolontwikkeling.

Publicaties & links

Doorloopjes

De website doorloopjes.nl helpt leraren het onderwijs te verbeteren. ‘Doorloopjes’ is gebaseerd op het beste onderzoek ter wereld. Ieder Doorloopje bestaat uit een korte introductie en vijf genummerde stappen.

Instrumenten

Webtool | OnderWijs met Kennis

OnderWijs met Kennis helpt leraren bij het zoeken, selecteren, beoordelen en toepassen van kennis ter verbetering van de eigen onderwijspraktijk. Met deze webtool kunnen leraren hun competenties hierin vergroten, daardoor meer onderbouwde onderwijskundige keuzes maken en hun onderzoekende houding versterken.

Instrumenten

Schoolfie | Zelfevaluatie-instrument

De Schoolfie is een zelfevaluatie-instrument waarmee gemeten kan worden in hoeverre er een onderzoekende houding in de school is, in hoeverre er een gedeelde visie is op kwaliteit en of docenten samenwerken aan schoolontwikkeling. Het is het meest waardevol als de Schoolfie door mensen met verschillende functies wordt ingevuld, bijvoorbeeld schoolleiders, teamleiders en docenten. Aan de hand van de resultaten is het zinvol om met elkaar in gesprek te gaan en ontwikkelpunten vast te stellen.