Scholen en leraren werken evidence informed als zij hun onderwijs verbeteren op basis van kennis uit (praktijk)onderzoek en kennis over de praktijk. Met name het gebruik van praktijkkennis is tekenend voor evidence informed werken, want als scholen/leraren zich uitsluitend baseren op kennis uit wetenschappelijk onderzoek, spreken we van evidence based werken.
Het is echter zinvol om wetenschappelijke kennis te combineren met praktijkkennis, omdat wat op de ene school werkt, niet per definitie even effectief is op een andere school. De context – de leerlingen, de leraar, de omgeving – kan invloed hebben op het effect van een interventie of werkwijze. Daarom is het belangrijk dat de school onderwijsverbeteringen baseert op zowel kennis uit onderzoek als op praktijkkennis. Wat werkt op onze school of in mijn klas het beste?
Er zijn veel redenen om evidence informed aan onderwijsverbetering te werken. Evidence informed werken:
Welke nieuwe leesmethode willen wij aanschaffen? Hoe kunnen we de rekenresultaten in de onderbouw verbeteren? Welke differentiatievormen zijn het meest effectief? Is formatief toetsen iets voor ons? Hoe kunnen we de drempel tussen groep 2 en groep 3 verder verlagen?
Een groep leraren – bijvoorbeeld een team, sectie, werkgroep of PLG – buigt zich gezamenlijk over een vraag of vraagstuk en zoekt op een onderzoeksmatige manier oplossingen/antwoorden. Dat wil zeggen dat de groep systematisch, volgens bepaalde stappen praktijkonderzoek uitvoert. Maar hoe gaat dat in de praktijk? De leidraad ‘Werken aan onderwijsverbetering’ ondersteunt scholen hierbij en biedt handvatten om de manier van duurzaam werken aan kwaliteitsverbetering te kunnen verankeren in de schoolcultuur.
Op deze pagina vind je een schat aan informatie over evidence-informed werken, waaronder filmpjes van experts, zodat jij ook op jouw school evidence-informed aan de slag kunt!
Om evidence informed aan onderwijsverbetering te werken, zijn de volgende vooraarden van belang:
Klik hier om bovenstaande informatie te downloaden.
Om scholen te ondersteunen bij het evidence-informed werken aan schoolontwikkeling hebben de PO-Raad en het NRO de Leeromgeving Onderzoekscultuur gelanceerd. Onderwijsprofessionals kunnen gratis gebruik maken van de leeromgeving op het Platform Samen Onderzoeken.