Evidence-informed aan de slag! | Weten Wat Werkt

In een school als lerende organisatie verbeteren leerkrachten en schoolleiders hun onderwijs op een onderbouwde en duurzame manier. Door zich te verdiepen in bestaande kennis, ervaringen te delen, van elkaar te leren en samen te werken. De leidraad ‘Werken aan onderwijsverbetering’ ondersteunt scholen hierbij en biedt handvatten om de manier van duurzaam werken aan kwaliteitsverbetering te kunnen verankeren in de schoolcultuur.

Deze leidraad is gelanceerd tijdens de werkconferentie op woensdagmiddag 2 februari 2022, georganiseerd door Platform Samen Onderzoeken, PO-Raad en NRO. Op deze pagina vind je een schat aan informatie over evidence-informed werken, waaronder filmpjes en de opnames en presentaties van de werkconferentie, zodat jij ook op jouw school evidence-informed aan de slag kunt! De pagina bestaat uit:

  • Wat is evidence-informed werken?
  • Leidraad ‘Werken aan onderwijsverbetering’
  • Werkconferentie deel 1 | Opening, lancering leidraad, tafelgesprek & presentatie
  • Werkconferentie deel 2. | Presentatie Versterken onderzoekscultuur
  • Film | Belang van onderzoekscultuur
  • Film | Stimuleer een onderzoekende houding
  • Film | Stimuleer samen leren in een team
  • Film | Benut kennis en expertise
  • Film | Creëer een schoolklimaat waarin leiderschap wordt gespreid

Scroll naar beneden om zelf aan de slag te gaan met evidence-informed werken.

Video's & podcasts

Video 1| Werkconferentie Evidence-informed aan de slag!

In dit videoverslag van de werkconferentie ‘Evidence-informed aan de slag!’ vindt de lancering plaats van de leidraad ‘Werken aan onderwijsverbetering’. Anje Ros geeft een presentatie en gaat in gesprek met Yaëlle van de Stolpe over de aanbevelingen in de praktijk. Dit deel wordt afgesloten met een tafelgesprek waaraan vier auteurs van de leidraad deelnemen.

Video's & podcasts

Video 2 | Werkconferentie Evidence-informed aan de slag!

In dit videoverslag van de werkconferentie ‘Evidence-informed aan de slag!’ geeft Anje Ros een korte presentatie over de aanbevelingen 3 t/m 6 uit de leidraad ‘Werken aan onderwijsverbetering’. Per aanbeveling benoemt Anje de belangrijkste knelpunten, geeft ze voorbeelden, acties en de do’s en don’ts.

Video's & podcasts

Video | Belang van onderzoekscultuur

In deze video gaat Monique Volman, één van de auteurs van de leidraad ‘Werken aan onderwijsverbetering’ in op het belang van een onderzoekscultuur.

Video's & podcasts

Video | Creëer een schoolklimaat waarin leiderschap wordt gespreid

In deze video gaat Judith Amels, één van de auteurs van de leidraad ‘Werken aan onderwijsverbetering’ in op aanbeveling 6 uit de leidraad: Creëer een schoolklimaat waarin leiderschap wordt. Aansluitend gaat zij in gesprek met mede-auteur Yaëlle van de Stolpe.

Video's & podcasts

Video | Benut kennis en expertise

In deze video gaat Judith Amels, één van de auteurs van de leidraad ‘Werken aan onderwijsverbetering’ in op aanbeveling 5 uit de leidraad: Benut kennis en expertise. Aansluitend gaat zij in gesprek met mede-auteur Miriam Stalleart.

Video's & podcasts

Video | Stimuleer samen leren in een team

In deze video gaat Anje Ros, één van de auteurs van de leidraad ‘Werken aan onderwijsverbetering’ in op aanbeveling 4 uit de leidraad: Stimuleer samen leren in een team. Aansluitend gaat zij in gesprek met mede-auteur Miriam Stalleart.

Video's & podcasts

Video | Stimuleer een onderzoekende houding

In deze video gaat Anje Ros, één van de auteurs van de leidraad ‘Werken aan onderwijsverbetering’ in op aanbeveling 3 uit de leidraad: Stimuleer een onderzoekende houding. Aansluitend gaat zij in gesprek met mede-auteur Yaëlle van de Stolpe.

Publicaties & links

Leidraad | Werken aan onderwijsverbetering

Deze leidraad ondersteunt scholen in het po om zich tot lerende organisaties te ontwikkelen en biedt handvatten om duurzaam werken aan kwaliteitsverbetering in de schoolcultuur te verankeren. Aan de hand van de zes aanbevelingen in deze leidraad, werk je toe naar een lerende organisatie.