Kennistafel Effectief Leesonderwijs

Wat houdt het initiatief in?

De Kennistafel Effectief Leesonderwijs is in 2020 opgericht op initiatief van de PO-Raad, VO-raad en het NRO en brengt leraren, schoolleiders, bestuurders, opleiders, onderzoekers van hogescholen en universiteiten en deskundigen van leesorganisaties bij elkaar. De doelstelling van de Kennistafel is drieledig. De Kennistafel fungeert als verbinder voor de vele organisaties en initiatieven, die zich met de versterking van het leesonderwijs bezighouden of daar belangrijk voor zijn. Doel hierbij is om alle inspanningen zo goed mogelijk af te stemmen op de behoeften van de onderwijspraktijk. Daarnaast wil de Kennistafel wil kennis over effectief leesonderwijs voor alle onderwijsprofessionals beschikbaar en toepasbaar maken. Ten slotte is er een omgekeerde beweging: van onderwijspraktijk naar de wetenschap. De Kennistafel wil onderzoek stimuleren naar belangrijke, actuele vraagstukken in het onderwijs.

Waar zijn jullie trots op?

De Kennistafel Effectief Leesonderwijs heeft in relatief korte tijd veel voor elkaar gekregen. Zo is er een Visiestuk Van weten naar doen!, het rapport Kennistafel effectief leesonderwijs: inventarisatie initiatieven, is de Kwaliteitswaaier Effectief Onderwijs in Begrijpend Lezen gepubliceerd, organiseerden we verschillende online en offline bijeenkomsten en hebben leden van de Kennistafel hun kennis en ervaringen op verschillende andere bijeenkomsten, conferenties en congressen gedeeld. Maar we zijn nog niet klaar!

Welke bijdrage leveren jullie aan evidence informed onderwijs?

Heel concreet hebben we een bijdrage geleverd door de publicatie van de Kwaliteitswaaier Effectief Onderwijs in Begrijpend Lezen. Daarnaast voert de Kennistafel steeds gesprekken tussen wetenschappers – die zich met leesonderzoek bezighouden en gedegen onderzoek doen waar we internationaal goed om staan aangeschreven – en de onderwijsprofessionals die dat onderzoek ook zouden moeten kunnen gebruiken in de praktijk. Daarnaast is de Kennistafel een plek waar kennisvragen van onderwijsprofessionals in kaart gebracht worden en deze vertaald worden naar een kennisagenda.

Waarop is jullie aandacht op dit moment vooral gericht?

Wij werken hard aan de (verdere) ontwikkeling van een onderzoeksagenda, de doorontwikkeling van de kwaliteitswaaier, het opmaken van verschillende praktijkvoorbeelden, het maken van korte tutorials bij de kwaliteitskaarten en zijn we in gesprek over het leesonderwijs op de opleidingen.

Partners

  • Bart Staijen, projectmedewerker Kennistafel Effectief Leesonderwijs
  • Cristel Wieman, voorzitter College van Bestuur (Stichting Klasse, Gouda)
  • Anne de Vries, leerkracht (CBS Het Stroomdal)
  • Inge Vermaas, leerkracht( CBS Het Stroomdal)
  • Heleen Buhrs, leerkracht/leescoördinator (Alan Turingschool, Amsterdam)
  • Jocelijn Pleumeekers, docent Nederlands/taalcoördinator (Taalbrug College, Eindhoven)/Curriculumontwikkelaar Nederlands (SLO)
  • Anja Kruithof, docent (Nuborgh College)
  • Caroline Wisse, docent Nederlands VO
  • Theo Kuijpers, docent (Hogeschool de Kempel, Helmond)
  • Marte Jongbloed, hogeschooldocent (academische pabo Hogeschool Leiden, Inholland Academy NOB-traject en kinderboekenschrijver)
  • Betty van Dam, projectleider/ontwikkelaar (Stichting Primo, Schiedam)
  • Wenckje Jongstra, associate lector ‘Taalstimulering’ (Hogeschool KPZ)
  • Dr. Mirjam Snel, expert Taal, Inspectie van Onderwijs
  • Dr. Femke Scheltinga, senior adviseur/onderzoeker (ITTA, Universiteit van Amsterdam)
  • Dr. Anke Herder, curriculumontwikkelaar vo (SLO)
  • Prof. dr. Paul van den Broek, Hoogleraar Cognitieve en Neurobiologische Grondslagen van Leren en Doceren (Universiteit Leiden)
  • Dr. Inouk Boerma, Associate Lector Lezen (Hogeschool IPABO, Amsterdam)
  • Prof. dr. Eliane Segers, hoogleraar (Behavioural Science Institute en Orthopedagogiek: Leren en Ontwikkeling)
  • Prof. dr. Roel van Steensel, hoogleraar Leesgedrag (Vrije Universiteit Amsterdam/VU)
  • Sander Dankelman, beleidsadviseur (PO-Raad)
  • Michelle Smit, adviseur primair onderwijs (SPN/Probiblion)
  • Tes Schmeink, projectleider (VO-raad)
  • Bart ten Bosch, senior beleidsadviseur onderwijs (Gemeente Den Haag)
  • Eline Sparreboom, beleidsadviseur (PO-Raad)
  • Carlijn Pereira, (Ministerie van OCW)
  • Martijn Nicolaas, teamleider doelgroepspecialisten (Stichting Lezen)
  • Agnes van Montfoort, specialist Basisonderwijs (Stichting Lezen)
  • Heleen Rijckaert, beleidsadviseur (Taalunie)
  • Yra van Dijk, onderzoeker en docent Faculteit Educatie (Universiteit Leiden)
  • Ilja Cornelisz, Associate Professor (Vrije Universiteit Amsterdam | Taallab Ontwikkelkracht)
  • Nicole Heister-Swart, senior onderzoeker (Expertisecentrum Nederlands)
  • Anneke Smits, lector Onderwijsinnovatie en ICT
  • Prof.dr. Els Stronks, hoogleraar Vroegmoderne Nederlandse letterkunde (Universiteit Utrecht)
  • Eline Klaassen, intern begeleider (OBS Maaspleinschool & OBS Kees Valkenstein)
  • Marleen van der Horst, leerkracht SO De Rietlanden (’s-Hertogenbosch)
  • Linda Vos, docent Nederlands en projectleider basisvaardigheden taal (Bonifatius)
  • Dr. Jacqueline Evers-Vermeul, Universitair Hoofddocent Taal & Communicatie (Universiteit Utrecht)
  • Michelle van Dijk, maker Woordenaars en teamleider VO
  • Patrick Rooijackers, toetsdeskundige en leesonderzoeker (Stichting Cito/Universiteit Utrecht)
  • Geertje van Bergen, senior researcher (Education Lab NL)
  • Suzanne Bogaerds-Hazenberg, onderzoeker leesonderwijs (leesonderwijs.com & Radboud Universiteit)
  • Eveline Wouters, docent-onderzoeker bij het lectoraat Meertaligheid en Onderwijs (Hogeschool Utrecht)
  • Linda Pereboom, Directeur (KC Ruinerwold)
  • Dirk Spijk, docent Nederlands (CSG Augustinus)
  • Laura Pearson, docent (Vlietland College)
  • Tommy Hopstaken, docent (Vlietland College)
  • Margje van der Velden, leerkracht en taalcoördinator DS De Luithorst)
  • Dr. Christel Wolterinck, programmamanager onderwijs en onderzoek (Stichting Carmelcollege)
  • Mirella Verspiek, VO-raad, projectleider Samen opleiden & Professionaliseren
  • Dr. Anne Tappel, beleidsadviseur Onderwijs en Onderzoek (Stichting Carmelcollege)
  • Mirjam van den Bremen, opgaveregisseur netwerk openbare bibliotheken
  • Martine Gomez-van Haarlem, directeur (SBO Koningin Julianaschool)
  • Ineke Kastenberg, intern begeleider (SBO Koningin Julianaschool)
  • Rigoberta Meija Sian, leescoördinator/ondersteuner (De Kaleidoscoop)
  • Anouk van der Pas, leerkracht ’t Maxend en voorzitter taalnetwerk Filios Scholengroep
  • Bertil Govers, docent en Boekendokter (Segbroek College)
  • Renate van der Veer, docent en Boekendokter (Segbroek College)
  • Koen van Brussel, docent Nederlands (Leonardo College)
  • Marlies Tol, Leerkracht en taalcoördinator (De Scheepswerf)
  • Dr. Nina Sangers, Universitair docent Leesbevordering (Vrije Universiteit Amsterdam, LeesbevorderingsLab)

Kennisbank

Tools & Scans

Dossier | Effectief Leesonderwijs

Dit dossier bevat de opbrengsten van de Kennistafel Effectief Leesonderwijs en interessante webinars, artikelen en praktijkvoorbeelden.

Bekijk hier de kwaliteitswaaier.
Gedrukte versie ontvangen, vragen, ideeën of opmerkingen? Klik hier.
Adres
Aidadreef 4
3561 GE Utrecht
Contactpersoon
Tes Schmeink (projectleider) en Bart Staijen (projectmedewerker)