Kennistafel Effectief Leesonderwijs
Wat houdt het initiatief in?
De Kennistafel Effectief Leesonderwijs is in 2020 opgericht op initiatief van de PO-Raad, VO-raad en het NRO en brengt leraren, schoolleiders, bestuurders, opleiders, onderzoekers van hogescholen en universiteiten en deskundigen van leesorganisaties bij elkaar. De doelstelling van de Kennistafel is drieledig. De Kennistafel fungeert als verbinder voor de vele organisaties en initiatieven, die zich met de versterking van het leesonderwijs bezighouden of daar belangrijk voor zijn. Doel hierbij is om alle inspanningen zo goed mogelijk af te stemmen op de behoeften van de onderwijspraktijk. Daarnaast wil de Kennistafel wil kennis over effectief leesonderwijs voor alle onderwijsprofessionals beschikbaar en toepasbaar maken. Ten slotte is er een omgekeerde beweging: van onderwijspraktijk naar de wetenschap. De Kennistafel wil onderzoek stimuleren naar belangrijke, actuele vraagstukken in het onderwijs.
Welke bijdrage leveren jullie aan evidence informed onderwijs?
Heel concreet hebben we een bijdrage geleverd door de publicatie van de Kwaliteitswaaier Effectief Onderwijs in Begrijpend Lezen. Daarnaast voert de Kennistafel steeds gesprekken tussen wetenschappers – die zich met leesonderzoek bezighouden en gedegen onderzoek doen waar we internationaal goed om staan aangeschreven – en de onderwijsprofessionals die dat onderzoek ook zouden moeten kunnen gebruiken in de praktijk. Daarnaast is de Kennistafel een plek waar kennisvragen van onderwijsprofessionals in kaart gebracht worden en deze vertaald worden naar een kennisagenda.
Waarop is jullie aandacht op dit moment vooral gericht?
Wij werken hard aan de (verdere) ontwikkeling van een onderzoeksagenda, de doorontwikkeling van de kwaliteitswaaier, het opmaken van verschillende praktijkvoorbeelden, het maken van korte tutorials bij de kwaliteitskaarten en zijn we in gesprek over het leesonderwijs op de opleidingen.