Zoek in kennisbank

Types
28 resultaten
Tools & Scans

Dossier | Effectief Leesonderwijs

Dit dossier bevat de opbrengsten van de Kennistafel Effectief Leesonderwijs en interessante webinars, artikelen en praktijkvoorbeelden.

Tools & Scans

Scan Outdoor Learning

Hoe ver ben jij of is jullie school met outdoor learning? Deze scan biedt inzicht. Ook bevat het document een stappenplan die je kan helpen om meer buiten les te gaan geven.

Tools & Scans

Tool Competenties feedbackgeletterdheid

Boud en Dawson beschrijven op basis van onderzoek 19 competenties op macro-meso en micro niveau. Voor het werk van de opleidingscoaches en basisschool coaches zijn de competenties op het meso en micro niveau vooral herkenbaar. Deze tool bevat een overzicht.

Tools & Scans

Tool Reflecteren op de kwaliteit van de dialoog

Deze compacte tool geeft een aantal concrete aandachtspunten om te helpen bij het reflecteren op de kwaliteit van de dialoog.

Tools & Scans

Tool single point rubric

Een single point rubric is een instrument dat studenten helpt om hun eigen werk te beoordelen en daarbij nieuwe doelen te formuleren. Het geeft een overzicht van criteria of succesfactoren bij een bepaalde leeruitkomst of leerdoel.

Tools & Scans

Tool rollen docent | Wat doen feedbackgeletterde opleidingscoaches en basisschool coaches?

Boud en Dawson hebben competenties beschreven op basis van onderzoek naar leraren in het hoger onderwijs die bekend zijn met feedbackgeletterdheid en hier veel ervaring mee hebben. Ze beschrijven op basis van dit onderzoek in totaal 19 competenties op macro-meso en micro niveau. Dit overzicht is te gebruiken als praatpapier om met elkaar deze competenties te verkennen.

Tools & Scans

Daily Start-Up

Om studenten op de werkplek meer bewust te maken van hun leren en het feedbackproces is deze Start-Up ontwikkeld. Studenten en werkplekbegeleiders (mentoren) starten de dag met het uitwisselen van leerdoelen en feedbackvragen. Zo kunnen studenten leren van professionals en vice versa en een professionele houding ten aanzien van feedback ontwikkelen.

Tools & Scans

Tool Cirkel van invloed en betrokkenheid

Het werken met de cirkel van invloed en betrokkenheid kan je helpen om te gaan met ongewenste en negatieve emoties die je kan ervaren bij het ontvangen van feedback. En kan je helpen om meer regie te nemen over je eigen leerproces.

Tools & Scans

Feedbackprocessen in je onderwijs – Gids voor docenten

Deze gids ondersteunt docenten bij het inrichten van het feedbackproces in het onderwijs. Diverse leerinterventies staan beschreven die als doel hebben de rol van studenten in het feedbackproces te vergroten. Ze dragen bij aan het meer feedbackgeletterderd maken, zodat studenten zich ook bekwaam genoeg voelen om zich deze rol eigen te maken.

Tools & Scans

Feedback (leren) vragen. Zo doe je dat! Handreiking voor studenten

Met het vragen van feedback is het de bedoeling dat jij als student zicht krijgt op waar jij op dit moment staat in relatie tot wat er van jou verwacht wordt. Deze handreiking geeft tips waarmee jij gerichte feedbackvragen leert stellen, zodat jij straks de startbekwame professional wordt, die zich een leven lang blijft ontwikkelen.