Zoek in kennisbank

Types
128 resultaten
Onderzoeksrapporten

Literatuurstudie | Succesvolle werkplaatsen onderwijsonderzoek

Deze literatuurstudie is onderdeel van een flankerend onderzoek, horende bij de pilots ‘Werkplaatsen Onderwijsonderzoek po’. Het huidige literatuuronderzoek is bedoeld voor alle betrokkenen bij de werkplaatsen. Het geeft een beeld van de huidige stand van zaken: wat weten we uit eerder onderzoek over onderwijsonderzoek en schoolontwikkeling en over effectieve manieren waarop scholen en HO-instellingen daarin samenwerken? Welke lering valt hieruit te trekken voor betrokkenen bij de werkplaatsen? Bekijk het bijbehorende werkmodel en de good practices | 2017

Praktijkvoorbeelden

Interview | Meesterschapmodel: stapsgewijs onderzoek leren doen

Alle leerkrachten van basisschool Het Talent in Lent – het zijn er zo’n veertig – namen deel aan het drie jaar durende NRO-project TALENTontwikkeling (2015 – 2018). Met begeleiding van onderzoekers van de Radboud Universiteit en de Universiteit Twente leerden zij hoe ze onderzoek moeten doen naar hun eigen onderwijspraktijk. Prof. dr. Ard Lazonder (Radboud Universiteit) was de projectleider van TALENTontwikkeling en licht in dit interview het Meesterschapmodel toe | 2020

Filmpjes

Vlog | Derk Lettink van POINT 013

Benieuwd naar onderwijsonderzoek in de klas? Derk Lettink, leraar-onderzoeker en deelnemer aan de werkplaats POINT, plaatst regelmatig een vlog. Deze vlog gaat over de ‘Grande finale’ van het museumproject. Bekijk ook de voorgaande vlogs van Derk.

Praktijkvoorbeelden

Praktijkillustratie | Bouwstenen voor de Werkplaats POINT

Om inzicht te geven in de concretisering van de werkwijze en aanpak binnen de Werkplaats Onderwijsonderzoek POINT, bevat deze praktijkillustratie zowel organisatorisch als inhoudelijk de activiteiten, gevolgd door een aantal succesfactoren | 2018

Filmpjes

Terugblik | Eerste jaar Werkplaats Onderwijsonderzoek Utrecht

Terugblik eerste jaar Werkplaats Onderwijsonderzoek Utrecht. De werkplaats uit Utrecht richt bij 15 basisscholen leergemeenschappen in, bestaande uit leerkrachten, alpo/pabostudenten en Utrechtse wetenschappers die als team praktijkgericht onderzoek uitvoeren. Deze leergemeenschappen richten zich o.a. op burgerschapsvorming, tweetalig onderwijs en hoogbegaafdheidsdidactiek. Per basisschool wordt een ‘broker’ aangesteld. Dit zijn voornamelijk leerkrachten die een master volgen of promotieonderzoek doen. De ‘brokers’ fungeren als verbindende schakel tussen onderwijs en onderzoek | 2017

Publicaties & links

Katern | Schoolontwikkeling door praktijkonderzoek

Praktijkonderzoek speelt een steeds belangrijker rol in opleidingsscholen. Dit katern gaat in op de vraag hoe praktijkonderzoek kan bijdragen aan schoolontwikkeling. Er zijn drie belangrijke functies van onderzoek die daarbij een rol spelen: de feedbackfunctie, de ontwerpfunctie en de dialoogfunctie | 2015

Praktijkvoorbeelden

Praktijkillustratie | Werkwijze Werkplaats Onderwijsonderzoek Utrecht

Binnen de pilot Werkplaatsen Onderwijsonderzoek werken basisscholen, hogescholen en universiteiten vanuit een gelijkwaardige positie aan het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. Deze praktijkillustratie brengt de werkwijze van de Werkplaats Utrecht (WOU) in beeld | 2017

Instrumenten

Scan | Interventies ter versterking van de onderzoekscultuur

De scan ‘Onderzoekscultuur in de school’ is bedoeld voor scholen die onderzoek in de school willen benutten om zich te ontwikkelen tot een professionele leergemeenschap. De scan bestaat uit acht aspecten. Per aspect is er een interventiekaart ontwikkeld met interventies om het betreffende aspect te versterken. Elke kaart benoemt interventies op organisatieniveau en interventies op cultuurniveau. In deze katernen worden de interventiekaarten behandeld en worden enkele goede voorbeelden gegeven van scholen die met de interventiekaarten werken | 2017