Nieuwsgierigheid

Hoe we het ook noemen, onderzoekend en ontwerpend leren, ontdekkend leren, leren denken, of dieper leren: het begint uiteindelijk allemaal met iets nog niet weten en vragen stellen. En vervolgens met de wens om iets te leren, te weten te komen, of zelf te bedenken. Verwondering en nieuwsgierigheid zijn daarom de motor voor leren en daar is binnen de ontwikkelings-en onderwijspsychologie al veel kennis over verzameld.

In dit deel van de website ‘Weten Wat Werkt bij leren ontdekken’ gaan we daarom uitgebreid in op het thema nieuwsgierigheid. Wat verstaan we er eigenlijk onder? Is het een vaardigheid of kun je het beter zien als een houding? Hoe kun je de nieuwsgierige motor aan zetten? Hoe zorg je ervoor dat deze belangrijke eerste stap van de O&O cyclus niet wordt overgeslagen? Hoe kun je ‘nieuwsgierige lessen’ en een ‘nieuwsgierige school’ organiseren?

Zes tegels

Deze en andere onderwerpen komen aan bod in zes hoofdthema’s, of ‘tegels’. Daarachter vind je, verdeeld over diverse sub-thema’s, steeds een uitleg en artikelen, materialen, filmpjes, mooie voorbeelden vanuit scholen en interviews met collega’s uit het onderwijs. Alle inhoud is te downloaden vanaf deze website. Om je alvast een breed overzicht te geven over het thema nieuwsgierigheid, kun je als start het bijgevoegde boekje ‘Impulsen voor Nieuwsgierigheid‘ van Jos Marell lezen.