Goed taal- en leesonderwijs staat of valt met meerdere factoren: de didactiek, de leeromgeving, de deskundigheid van leraren én de kwaliteit van leermiddelen en teksten. Op dat laatste aspect richt het Kwaliteitskader Leermiddelen Taal/Nederlands zich.
Het kwaliteitskader bestaat uit gesprekskaarten met vakinhoudelijke en didactische criteria. Leraren kunnen hiermee samen in gesprek over de kwaliteit van leermiddelen voor het leergebied Nederlands. Het kader helpt hen om beter onderbouwde keuzes te maken, of het nu gaat om zelf ontwikkeld materiaal of methodes van educatieve uitgevers.
Er zijn twee varianten:
1. Voor het primair en speciaal onderwijs
2. Voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs
Wil je een gedrukt exemplaar ontvangen?
Stuur dan een e-mail naar kennistafelleesonderwijs@vo-raad.nl en geef aan welke versie je wilt ontvangen (po, vo of beide).
Beide versies zijn ook gratis online te downloaden onderaan deze pagina.
Benieuwd hoe scholen met het kwaliteitskader werken? Lees de ervaringen:
Werk jij al met het kwaliteitskader? Laat het ons weten via kennistafelleesonderwijs@vo-raad.nl – we zijn benieuwd naar jouw inzichten!