Kwaliteitskader Leermiddelen Taal/Nederlands

Een praktische leidraad voor bewuste keuzes in het taal- en leesonderwijs

Goed taal- en leesonderwijs staat of valt met meerdere factoren: de didactiek, de leeromgeving, de deskundigheid van leraren én de kwaliteit van leermiddelen en teksten. Op dat laatste aspect richt het Kwaliteitskader Leermiddelen Taal/Nederlands zich.

Wat is het?

Het kwaliteitskader bestaat uit gesprekskaarten met vakinhoudelijke en didactische criteria. Leraren kunnen hiermee samen in gesprek over de kwaliteit van leermiddelen voor het leergebied Nederlands. Het kader helpt hen om beter onderbouwde keuzes te maken, of het nu gaat om zelf ontwikkeld materiaal of methodes van educatieve uitgevers.

Er zijn twee varianten:
1. Voor het primair en speciaal onderwijs
2. Voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs

Bestellen of downloaden

Wil je een gedrukt exemplaar ontvangen?
Stuur dan een e-mail naar kennistafelleesonderwijs@vo-raad.nl en geef aan welke versie je wilt ontvangen (po, vo of beide).

Beide versies zijn ook gratis online te downloaden onderaan deze pagina.

In de praktijk

Benieuwd hoe scholen met het kwaliteitskader werken? Lees de ervaringen:

Deel jouw ervaring

Werk jij al met het kwaliteitskader? Laat het ons weten via kennistafelleesonderwijs@vo-raad.nl – we zijn benieuwd naar jouw inzichten!

 

Gerelateerde items