Werkplaatsen Onderwijsonderzoek | Eindrapportage

Deze eindrapportage geeft een overzicht van het driejarige onderzoek naar de Werkplaatsen po. Het rapport bevat schetsen van de drie onderzochte werkplaatsen: Amsterdam, Tilburg en Utrecht. Deze schetsen zijn gebaseerd op interviews met verschillende personen uit de werkplaatsen, de documenten van de werkplaatsen en de afgenomen vragenlijsten. Verder komen de opbrengsten van de werkplaatsen voor het hoger onderwijs aan bod. Centrale elementen van een werkplaats worden besproken, gevolgd door de opbrengsten van de werkplaatsen volgens de stakeholders. Er wordt afgesloten met een terugblik en een vooruitblik | 2020

Gerelateerde items

Onderzoeksrapporten

Aan tafel bij scholen: Vraagstukken bij gepersonaliseerd leren met ict

Gepersonaliseerd leren met ict heeft in de onderwijspraktijk veel verschillende betekenissen en verschijningsvormen. Scholen hebben vragen over gepersonaliseerd onderwijs, de inzet van ict daarbij en wat dit betekent voor de schoolorganisatie. De Kennistafel Gepersonaliseerd leren met ict, bestaande uit professionals uit het primair onderwijs en onderzoekers, voerde een casusonderzoek uit om vraagstukken over gepersonaliseerd leren met ict in de context op te halen en te duiden. Hierdoor krijgt de kennistafel een beter beeld welke kennis er nodig is om praktijkvragen te beantwoorden en hoe ze deze kennis kunnen vertalen naar het vraagstuk en de context van de school. 

Onderzoeksrapporten

Tussenrapportage | Werkwijze en opbrengsten van de werkplaatsen onderwijsonderzoek OAB

Deze tussenrapportage maakt onderdeel uit van een onderzoek naar de inhoudelijke invulling van de werkplaatsen, de samenwerking en rolverdeling binnen de werkplaatsen en de opbrengsten van de werkplaatsen als geheel. Dit rapport geeft een eerste beeld van de uitgangssituatie/randvoorwaarden, de ingezette interventies, het verloop van het samenwerkingsproces en een weergave van de waargenomen opbrengsten uit de eerste periode van de vier werkplaatsen onderwijsonderzoek ‘onderwijsachterstandenbeleid’.

Onderzoeksrapporten

Rapportage onderzoek ‘Huisacademies in kaart’

Op welke manier organiseren schoolbesturen professionalisering van leraren? En welke ambities hebben schoolbesturen met hun – veelal nog intern gerichte – huisacademie? Antwoorden op deze vragen en meer leest u in dit verkennende onderzoek waar 75 huisacademies aan hebben meegewerkt. | 2019

Onderzoeksrapporten

Omwille van goed onderwijs

Versterking van de kennisinfrastructuur voor het onderwijs moet bijdragen aan meer evidence informed werken, om daarmee de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. In deze verkenning is expliciet aandacht besteed aan de vraag wat er nodig is om het vermogen en de toerusting van onderwijsinstellingen en docenten(teams) te versterken om kennis toe te passen en evidence informed te werken aan kwaliteitsverbetering. | 2021