Alle 24 scholen van Stichting Ambion beschrijven in hun schooljaarplan wat zij het komende schooljaar gaan doen om onderzoeksmatiger te werken. Dat is het resultaat van een ontwikkeling die vorig schooljaar is ingezet en die beoogt dat alle medewerkers vanuit hun eigen rol – bestuur, schoolleider, ib’er, leerkracht – een bijdrage leveren aan het creëren van een onderzoekscultuur binnen de organisatie. Ingrid Janssen, voorzitter van het College van Bestuur van Ambion, vertelt over deze ontwikkeling en staat stil bij de rol die het bestuur hierbij speelt.
Verzameling van blogs over evidence informed werken in de praktijk.
Bij evidence-informed werken combineer je onderzoek met praktijkkennis. Dat is een belangrijke voorwaarde voor onderwijskwaliteit, maar hoe pak je het goed aan? Basisschool De Touwladder in Sint-Michielsgestel heeft tips. Lees het artikel van Didactief | 2021
De VO-raad volgt drie scholen die bezig zijn met een ontwikkeling richting meer kennisgedreven werken en kijkt mee met schoolleiders, onderzoekscoördinatoren en docenten.
Portret van het Openbaar Onderwijs Groningen, uit de serie ‘Op onderzoek uit: drie scholen op weg naar meer kennisgedreven werken’ van de VO-raad.