De VO-raad heeft drie scholen gevolgd die bezig zijn met een ontwikkeling richting meer kennisgedreven werken: het Citadel College (Nijmegen), het Dr. Mollercollege (Waalwijk) en Stichting Openbaar Onderwijs Groningen. Ze keken mee met schoolleiders, onderzoekscoördinatoren en docenten, op drie momenten: aan het begin van het schooljaar, halverwege en bijna aan het einde.
Als eerste heeft de VO-raad gekeken wat de ambities van de scholen waren als het gaat om kennisgedreven werken. Welke aanpak hebben ze gekozen? Welk traject zijn ze gestart? Het tweede artikel gaf een tussenstand van dit traject. En ze hebben alle personen gesproken over hun persoonlijke ervaringen en
ambities.
In deze eindpublicatie wordt er met alle betrokkenen teruggeblikt. Zij delen hun kennis en inzichten met de sector. Hoe hebben zij het proces ervaren? Wat zijn de opbrengsten en de meerwaarde voor de school, voor het onderwijs en voor de personen zelf? Welke obstakels kwamen zij tegen? Wat doet de ontwikkeling met de professionalisering van leraren? En welke stappen willen zij de komende maanden zetten?