CKC Het Stroomdal werkt thematisch: elke 6 tot 8 weken staat een multiperspectivisch thema centraal. Binnen dit thema worden vakken als lezen, taal, spelling en wereldoriëntatie op een natuurlijke manier met elkaar verbonden. Lessen sluiten aan op een onderzoeksvraag, waardoor een kennisrijk curriculum ontstaat. Betekenisvolle schrijfopdrachten geven verdere diepgang aan het thema.
De school heeft een eigen bibliotheek, die in samenwerking met de openbare bibliotheek up-to-date wordt gehouden. Leraren zorgen ervoor dat er altijd rijke, themagerelateerde boeken beschikbaar zijn. Ze lezen zelf veel en hebben een brede boekenkennis, zodat ze leerlingen goed kunnen adviseren bij het kiezen van een boek. Doordat leerlingen veel lezen, ontwikkelen ook zij een brede boekenkennis en kunnen ze elkaar inspireren.
Niet de methode, maar de visie staat centraal in ons taalonderwijs. We werken vanuit de principes van Rijke Taal en gebruiken de bouwstenen uit de Kwaliteitswaaier Effectief Onderwijs in Begrijpend Lezen als leidraad.