Samenwerken aan een innovatief vraagstuk, met collega’s uit andere scholen, eventueel met studenten, onderzoekers, opleiders of mensen uit andere sectoren. Dat kan je veel opleveren! Dergelijke samenwerking is alleen lang niet altijd effectief, soms blijven deelnemers hangen in veel praten, soms wordt er te snel voor een oplossing gekozen. Henderijn Heldens en Anje Ros van het lectoraat Goed Leraarschap, Goed leiderschap van Fontys Hogescholen, hebben een methodiek ontwikkeld die je in acht bijeenkomsten door het proces leiden.
Dit dossier bevat een praktische toolkit voor iedereen die in (bovenschoolse) teams op een effectieve manier wil samenwerken aan een innovatief vraagstuk. Voor elk van de acht bijeenkomsten is er een leidraad in de vorm van een PowerPoint met daarin doel, een agenda en werkvormen. Je werkt toe naar het ontwerpen van een tool en/of praktische handreiking. De methodiek ondersteunt bij het leggen van een goede verbinding met de eigen school en met het benutten van ieders netwerk. De toolkit bestaat uit 1) Katern 2) Handleiding 3) Werkvormen 4) PowerPoints 5). Voorbeelden van opbrengsten. Daarnaast staan onder ‘Filmpjes’ twee filmpjes en is het webinar over het gebruik van de toolkit terug te kijken. terug te kijken.
Dit katern beschrijft een ontwerpaanpak om in een innovatieteam aan de slag te gaan met een complex vraagstuk. De aanpak is gebaseerd op design thinking, een ontwerpmodel waarmee onderwijsprofessionals op een effectieve en efficiënte manier werken aan creatieve, evidence-informed oplossingen voor complexe vraagstukken.
Deze handleiding bevat praktische tips en licht toe hoe je de stappen van de ontwerpaanpak kunt doorlopen en hoe je de materialen in de toolkit kunt gebruiken.
Voor iedere stap is er een PowerPointpresentaties beschikbaar om in de bijeenkomsten te gebruiken. De PowerPointpresentaties zijn voorzien van een geschreven toelichting in het notitievak.
Werkvormen die gebruikt kunnen worden ter ondersteuning van het ontwerpproces voor innovatieteams. De meeste werkvormen zijn zowel fysiek als online te gebruiken. Apps als Miro en Mural of Padlet zijn voor online gebruik van deze werkvormen goed bruikbaar.
Ter inspiratie een aantal voorbeelden van de opbrengsten van innovatieteams die volgens de methode van Ros en Heldens hebben gewerkt.
In deze vijfde aflevering van de podcast Samen Onderzoeken gaan we in gesprek over een praktische toolkit voor iedereen die in (bovenschoolse) teams op een effectieve manier wil samenwerken aan een innovatief vraagstuk. Samenwerken aan een innovatief vraagstuk, met collega’s uit andere scholen, het partnerschap Samen Opleiden of werkplaatsen onderwijsonderzoek met studenten, onderzoekers, opleiders en/of […]