Jarenlang werd er eindeloos bijgespijkerd in leesgroepjes, zonder zichtbaar resultaat. Basisschool Valkenburg besloot het anders te doen en gooide vier jaar geleden het roer om. De focus verschoof naar leesbevordering en preventie – en met succes: leesplezier, motivatie en technisch lezen gingen met sprongen vooruit.
De school werkt nu met LIST, een brede aanpak waarin technisch lezen wordt gekoppeld aan leesbeleving, leesbegrip en wereldkennis. Het vergroten van de betrokkenheid van leerlingen staat centraal. Alleen zo – zo is de overtuiging – doorbreek je de negatieve spiraal waarin veel kinderen vastzitten: lezen is moeilijk → dus niet leuk → dus minder oefenen → dus nog moeilijker.
De traditionele leesgroepjes verdwenen, extra oefenmateriaal bleef op de plank, en in plaats daarvan kwamen kasten vol taalrijke boeken de school in. Het nieuwe motto? “Lezen, lezen, lezen!” Ieder kind leest jaarlijks tussen de 13 en 26 boeken, afhankelijk van de dikte. Voor begrijpend lezen gebruikt de school ‘DENK! Werk aan groei met begrip’, een methode die aansluit bij LIST en begrijpend lezen betekenisvol maakt door te koppelen aan andere vakken.
Vier jaar later staat het team nog steeds achter deze keuze. “Onze leerlingen hebben weer plezier in lezen en voor het eerst in jaren staan de AVI-scores van alle groepen op groen.”
Lees hier het praktijkportret.