Kindcentrum De Vindplaats blijft zich ontwikkelen op het gebied van leesonderwijs. Er is een heldere visie, een theoretisch fundament en een meerjarenplan, maar de invoering gebeurt stap voor stap. Dit schooljaar is lezen een speerpunt, zowel op school- als bestuursniveau (AWBR).
De school werkt thematisch en zonder methodes, geïnspireerd door de Alan Turingschool en LIST voor technisch lezen en leesmotivatie. Leraren bereiden samen de lessen voor en begeleiden boekenclubs bij elk thema, met ondersteuning van een kinderboekenschrijver. Leerlingen lezen jaarlijks tientallen boeken en houden hun leeservaringen bij in een leespaspoort. Er wordt veel voorgelezen, klassikaal worden meerdere kwalitatief goede boeken per jaar gelezen en dagelijks lezen leerlingen in een zelfgekozen boek.
De school werkt met een cyclisch driejarig themamodel en biedt literaire gesprekken in kleine groepjes. Inclusief onderwijs staat centraal en de eerste stappen richting meertaligheid zijn gezet.