In 2021 besloot sbo Koningin Julianaschool in Culemborg het leesonderwijs volledig om te gooien. En met succes: sindsdien zijn zowel de leesmotivatie als de leesvaardigheid van de leerlingen aanzienlijk verbeterd. Hierin speelde een ingrijpende verandering een cruciale rol: de methode voor technisch lezen werd losgelaten.
Bij technisch lezen krijgen kinderen vier keer per week instructie op hun eigen leesniveau. Ze worden ingedeeld in drie leesgroepen: de startende lezers, de Hommelgroep en de Listgroep.
Ook begrijpend lezen is anders aangepakt. Drie keer per week werken de kinderen met rijke teksten die aansluiten bij het wereldoriëntatiethema van de school. Aan het begin van elk thema formuleren ze onderzoeksvragen, waarna ze samen met hun leerkrachten op zoek gaan in teksten die mogelijke antwoorden bieden. Deze lessen worden gezamenlijk voorbereid door de leerkrachten.
De resultaten spreken voor zich. De school is ervan overtuigd dat het succes vooral te danken is aan het toegenomen leesplezier. “De kinderen ervaren dat lezen leuk is – daar begint het mee.”