Wat moet je kunnen?

Om de nieuwsgierigheid van kinderen te stimuleren en hen te leren om van alles te onderzoeken, is het belangrijk dat je als leraar zelf ook onderzoeksvaardigheden ontwikkelt en nieuwsgierige vragen leert stellen. Je bent dan een beter rolmodel voor kinderen en je herkent het vraaggedrag van kinderen beter.

Vragen stellen

Omdat vragen stellen bij onderzoekend en ontwerpend leren een belangrijke rol speelt, zou dit een belangrijk onderdeel van de OOL-professionalisering moeten zijn. Je leert dan om kinderen open vragen te stellen en om door te vragen. Ook is het belangrijk dat je leert wat voor vragen je kunt stellen om kinderen zelf tot antwoorden te laten komen. In de bijgevoegde artikelen vind je voorbeelden hoe je dat kunt doen. In het artikel ‘Stimuleer onderzoekend spelen’ vind je voorbeelden vanuit science museum Nemo, maar je kunt deze ook gemakkelijk in de klas toepassen. In het artikel ‘Helping children’s development of inquiry skills’ en het tweede deel van het document over ‘Higher order thinking skills’ vind je een reeks didactische strategieën (zoals scaffolding of verschillende manieren van feedback geven) die je kunt toepassen.

Aan de slag!

Een andere vaardigheid die in OOL-professionalisering aan de orde moet komen, is het beoordelen van de kwaliteit van materialen. Er zijn voor onderzoekend en ontwerpend leren veel lessen, methodes en materialen ontwikkeld. Bij diverse tegeltjes op deze website hebben we voorbeelden van materialen toegevoegd. Het is niet alleen belangrijk dat leraren vaardig worden in het zoeken en vinden van materialen, maar ook dat ze de kwaliteit ervan leren beoordelen: dwingt het materiaal kinderen tot hogere-orde-denken en tot zelf onderzoekende vragen stellen?

Wanneer je zelf vaardiger wordt in het inzetten van materialen en de technieken waarmee je kinderen zelf tot onderzoek en ontwerp kan aanzetten, durf je waarschijnlijk de voorgestructureerde materialen steeds meer los te laten. Het Expertisecentrum Wetenschap en Technologie Zuid Holland heeft een aantal filmpjes van leerkrachten beschikbaar gesteld die je hierbij kunnen stimuleren. Je kunt ze bekijken via: praktijkvoorbeelden EWTZH