Weten Wat Werkt bij leren ontdekken is de naam van de Kennistafel Onderzoekend & Ontwerpend Leren (OOL), één van de vier Kennistafels opgericht door de PO-Raad en het NRO. Bestaande kennis en expertise op het gebied van onderzoekend en ontwerpend leren in kaart brengen, ontsluiten en delen; dat is waar deze Kennistafel voor staat. De kennistafel OOL bestaat uit professionals uit de onderwijspraktijk en uit de wetenschap. Allemaal hebben zij kennis en expertise op het gebied van onderzoekend en ontwerpend leren en zijn zij bevlogen pleitbezorgers van deze manier van leren.
Wetenschappelijke kennis en onderzoek kunnen veel bijdragen aan de kwaliteit en de verbetering van het onderwijs. Hiervoor is het wel nodig om goed zicht te hebben op de belangrijkste kennisvragen van leraren, schoolleiders en bestuurders. Het formuleren van kennisvragen, het uitzoeken wat er al aan kennis uit onderzoek bestaat en het in kaart brengen van welk nieuw onderzoek nodig is vergt een gesprek tussen onderwijsprofessionals en onderzoekers.
Een Kennistafel organiseert dit gesprek en brengt experts uit het onderwijs en het onderzoek bijeen. Het is een manier van werken waarbij belangrijke vraagstukken uit de onderwijspraktijk worden geïnventariseerd en verder verkend. Op deze manier wordt de kennisbehoefte in kaart gebracht en krijgt men zicht op de aanwezigheid van daarop aansluitende bestaande- en ontbrekende kennis.
De kennisbehoefte van het onderwijs wordt dankzij deze werkwijze niet alleen van achter het bureau bepaald, maar in co-creatie met professionals uit het onderwijs en onderzoeksinstellingen. ‘Aan’ de Kennistafel hebben namelijk zowel praktijkexperts als wetenschappers een plaats. De PO-Raad en het NRO hebben vier Kennistafels opgericht die zich bezighouden met de volgende onderwerpen:
De leden van een Kennistafel komen meerdere keren per jaar bijeen en stellen gezamenlijk een agenda vast met wat de belangrijkste kennisvragen vanuit de onderwijspraktijk zijn rondom het betreffende thema. Gezamenlijk bekijken de leden naar welke vragen er al beantwoord kunnen worden met beschikbare kennis uit wetenschappelijk onderzoek, welke vragen er nog beantwoord dienen te worden door wetenschappelijk onderzoek en hoe de verspreiding van relevante kennis het beste georganiseerd en vormgegeven kan worden om zo de kans op kennisbenutting door onderwijspraktijk te vergroten. De leden van de kennistafel hebben ook de regie over de uitvoer van de agenda en zorgen dat de agenda actueel blijft.