Hoe houd je de nieuwsgierigheid vast bij O&O?

Het is niet vanzelfsprekend dat kinderen gedurende het hele onderzoek nieuwsgierig blijven. Sommige onderdelen zijn nu eenmaal wat minder spannend, zoals het schrijven van een onderzoeksplan. De belangrijkste voorwaarde om nieuwsgierig te blijven, is dat kinderen hun onderzoek echt boeiend en interessant vinden. Daarom besteed je in het begin van de O&O cyclus veel aandacht aan de selectie van de onderzoekvraag. Daarnaast is het van belang dat het onderzoek behapbaar en overzichtelijk is, passend bij de leeftijd van het kind. Als de kinderen weten wat ze moeten doen, zelf verantwoordelijkheid krijgen en zelfstandig de O&O cyclus kunnen doorlopen, wordt hun motivatie versterkt.

Aan de slag!

De leraar blijft de kinderen gedurende de gehele onderzoekscyclus stimuleren om vragen te stellen. Je kunt kinderen leren om verschillende soorten vragen te stellen (bijvoorbeeld wat, hoe, waarom vragen, lagere- en hogere orde denkvragen, verschillende soorten onderzoeksvragen). Echter, de technische vaardigheid om vragen te stellen helpt kinderen niet altijd om hun nieuwsgierigheid in de vorm van een vraag uit te drukken. In het hoofdstuk van Harry Stokhof en p. 42-52 van de Leidraad onderzoekend leren lees je meer over het selecteren van vragen waar leerlingen écht nieuwsgierig naar zijn.

Opbrengstenbank

Publicaties & links