School
Scholen zijn continue in verandering door nieuwe maatschappelijke en onderwijskundige ontwikkelingen. Dit vraagt van schoolleiders dat zij binnen hun schoolteam zorgen voor een cultuur waarin leraren zich continue ontwikkelen en gezamenlijk werken aan voortdurende onderwijsverbetering. Gespreid leiderschap, het ontwikkelen en benutten van expertise, het geven van feedback en reflectieve dialoog zijn hierbij belangrijke elementen.
We gebruiken in het kennislab het Playmakersmodel als kader om te werken aan de ontwikkeling van een lerende organisatie. Dit model is gebaseerd op onderzoek naar effectief leiderschap. Deze bestaat uit 3 dimensies: 1) de ontwikkeling van onderwijsprofessionals; 2) managen van talent van onderwijsprofessionals; 3) het realiseren van een aantrekkelijke leer- en werkomgeving. Voor elke van deze 3 dimensies ontwerpen en testen we handvatten en tools om schoolleiders te ondersteunen bij de ontwikkeling van een lerende organisatie.
Kennisregisseur
Bekijk in deze interactieve infographic de opbrengsten van het Kennislab 2. Ontwikkeling van een lerende organisatie. De opbrengsten beschreven in deze infographic zijn van Kennislab 2.2: Vragen om feedback: Basis voor een lerende organisatie.
Eind september ging het kennislab ontwikkelen van een lerende organisatie van start. De groep is opgesplitst in twee subgroepen: 1) Expertise in een professionele cultuur en 2) Professionele Leergemeenschappen (PLG’s) in een lerende organisatie. De subgroepen zitten inmiddels in de ‘experimentation’ fase (bijeenkomst 6).
Eind september 2020 ging het KennisLab ‘Ontwikkelen van een lerende organisatie’ enthousiast van start in een sfeervol gebouw op landgoed Coudewater in Rosmalen. De dertien leden van het KennisLab zijn afkomstig uit het primair en voortgezet onderwijs en de lerarenopleidingen.