School
Formatieve evaluatie speelt een belangrijke rol in het nagaan hoe je je als lerende ontwikkelt. Formatief evalueren gebeurt dan ook tijdens het leerproces. Het proces van formatief evalueren is een cyclisch proces waarin het verkennen van leerdoelen, maar ook het stellen van feedbackvragen en deze verwerken belangrijke stappen zijn (Baartman & Gulikers, 2017).
Formatief evalueren kan bijdragen aan het vergroten van de autonomie van de lerende. Het ontwerpen van een proces van formatief evalueren dat bijdraagt aan de zelfsturing in het leren is echter een uitdagende opgave. Er zijn diverse vragen die je hierbij kunt stellen, zoals:
In het Kennislab formatief evalueren staat het ontwerpen van (een deel van) het cyclische proces van formatief evalueren centraal. De cyclus van formatief evalueren vormt hierbij een belangrijke houvast. Het Kennislab ontwerpt vanuit deze focus één of meer tools die docenten of leerlingen/studenten kunnen inzetten als hulpmiddel in het proces van formatief evalueren.
Kennisregisseur
Kennisregisseur
Hieronder de opbrengsten van kennislab 3 | Formatief evalueren/feedback geven PO en VO. Deze tool bevat per fase vragen en voorbeelden m.b.t. formatief feedback geven.
Dit document bevat de terugkoppeling van de derde bijeenkomst van Kennislab 3. Formatief evalueren/feedback geven PO en VO. Daarnaast bevat het de eerste verkenning waar het prototype aan moet voldoen en een startdocument.
Dit document bevat de terugkoppeling van de tweede bijeenkomst van Kennislab Formatief evalueren/feedback geven PO en VO.
Dit document bevat de terugkoppeling van de eerste bijeenkomst van Kennislab 3. Formatief evalueren/feedback geven PO en VO.