Kennislab
Binnen het Kennisnetwerk Sprong Voorwaarts zoeken scholen en lerarenopleidingen naar manieren om toekomstgericht onderwijs vorm te geven. Dit impliceert veelal veranderingen in de onderwijspraktijk, zoals een sterker accent op didactisch coachen, meer nadruk op het ontwerpen van (innovatieve) leeromgevingen, aanmoedigen van zelfsturing door leerlingen etc. Om hier vorm aan te kunnen geven, zijn leraren en schoolleiders nodig met stuurkracht/agency. Leraren en schoolleiders die bewust sturing geven aan de onderwijspraktijk en deze proberen te verbeteren.
Vaak heeft die stuurkracht/agency ook invloed op de eigen professionele identiteit. Om stuurkracht te kunnen ‘ontwikkelen’ is enerzijds iets nodig bij de persoon zelf (bijvoorbeeld bewustwording van de eigen drive, professionele identiteit) en anderzijds ook in de (school) omgeving, bijvoorbeeld een leercultuur voor docenten, ervaren professionele ruimte etc.
Dit Kennislab onderzoekt hoe we de stuurkracht van leraren kunnen versterken in interactie met hun omgeving. Vragen die aan de orde kunnen komen zijn:
Er wordt gewerkt aan een toolbox om leraren te laten reflecteren op hun agency, gespreksinstrument voor teams/schoolleider om op hun agency te reflecteren en deze te versterken, een agency kompas voor leraren et cetera.
Kennisregisseur
Kennisregisseur