Scholen hebben te maken met complexe uitdagingen om het onderwijs toekomstbestendig te maken. In hybride kennislabs van opleiders, onderzoekers, leraren en schoolleiders werken we binnen SPRONG Voorwaarts op een onderzoeksmatige wijze aan praktische oplossingen voor deze vraagstukken. Maak kennis met onze kennislabs.
Dit kennislab richt zich op manieren waarop opleiders (vanuit de opleiding en vanuit de scholen) studenten kunnen begeleiden in een flexibel curriculum. Vanuit een gezamenlijke vraagarticulatie wordt gewerkt aan een product dat in de praktijk van de opleiding benut kan worden.
Om aanstaande leraren te ondersteunen met ervaringen van burgerschap is een reflectietool ontwikkeld die ingaat waar het bij burgerschap over gaat en reflectie erop stimuleert.
In dit kennislab willen we op zoek naar manieren waarop we de doorwerking van lerende netwerken in relatie tot onderwijsinnovatie kunnen vergroten.
Het doel van dit kennislab is niet het ontwikkelen van nieuw materiaal, maar juist te starten vanuit alle goede voorbeelden en materialen die er vanuit het project Begeleiding Startende Leraren al liggen.
In dit kennislab gaan we vanuit de methodiek ‘design thinking’ samen aan de slag om ontwerpen te maken die bijdragen aan het realiseren van eigentijds onderwijs.
We ontwikkelen in dit lab een tool waarmee we oog kunnen hebben voor eerste generatie studenten en de manier waarop we hen (onbewust) benaderen. De tool richt zich op observatie van gedrag van opleiders en het onderzoeken van de beoordelingen en feedback die deze studenten ontvangen.
In dit Kennislab gaan we op zoek naar didactische handvatten die docenten helpen bij het ontwikkelen van constructivistisch onderwijsmateriaal.
In dit lab willen wij via spelervaring pabo-studenten de betekenis van sociaal ondernemerschap bijbrengen. Dit implementatielab bouwt voort op een kennislab, waarin een eerste prototype van het spel ontwikkeld is. De doorontwikkeling en het uittesten van het spel zal centraal staan.
Dit Kennislab onderzoekt hoe de stuurkracht van leraren kan worden versterkt in interactie met hun omgeving.
Werken aan moreel burgerschap in het onderwijs: hoe bereid je leerlingen daarop voor? Wat vraagt dat dan van de leerling, de onderwijsprofessional, de content, de organisatie en het (school)beleid?
In dit kennislab willen we een tool(kit) ontwikkelen voor studenten die deelnemen aan internationale reizen (bijv. aan Crossing Borders)
De rollen en taken van leraren in toekomstgericht onderwijs ziet er anders uit, denk aan didactisch coachen, ontwerpen, teamspeler zijn. Wat betekent dit voor je professionele identiteit? Hoe kan je het leren omgaan met nieuwe rollen begeleiden?
Hoe zorgen we ervoor dat leraren in teams echt van elkaar leren? Hoe zorgen we dat de kwaliteit van samenwerking hoog is?
Dit Kennislab onderzoekt in hoeverre er vanuit ieders specifieke school- en opleidingscontext voldoende gemeenschappelijkheid en afbakening te vinden is op het authentiek-, levensecht- en buitenschools leren.
Dit Kennislab onderzoekt hoe de stuurkracht van leraren kan worden versterkt in interactie met hun omgeving.
In het Kennislab formatief evalueren staat het ontwerpen van (een deel van) het cyclische proces van formatief evalueren in relatie tot zelfregulatie centraal. Het Kennislab ontwerpt vanuit deze focus één of meer tools die docenten of leerlingen/studenten kunnen inzetten als hulpmiddel in het proces van formatief evalueren.
Vanuit de literatuur geeft dit Kennislab invulling aan het didactisch, pedagogisch en vakinhoudelijk repertoire dat een docent nodig heeft om de leerling centraal te stellen in zijn onderwijs en vervolgens wordt er vanuit dit overzicht een praktische vertaling gemaakt.
Dit Kennislab richt zich op het beantwoorden van vragen. Op grond hiervan ontwikkelen de deelnemers producten die lerarenopleiders concrete handvatten bieden voor in het curriculum om leraren in opleiding voor te bereiden op hun rol in het bevorderen van gelijke kansen voor alle leerlingen.
Het ontwikkelen van kennis over hoe docenten vanuit een coachende rol de ontwikkeling van leerlingen kunnen stimuleren. En op welke manier kan een docent zich ontwikkelen tot een meer coachende docent?
Het Playmakersmodel als kader om te werken aan de ontwikkeling van een lerende organisatie. Gespreid leiderschap, het ontwikkelen en benutten van expertise, het geven van feedback en reflectieve dialoog zijn hierbij belangrijke elementen.
De professionele identiteit van de leraar in een veranderende onderwijscontext staat centraal. Welk effect hebben veranderingen in het onderwijs op de professionele identiteit van de leraar?
Het onderwijs van de toekomst vraagt andere, innovatieve leeromgevingen. Wat vraagt dit van de competenties van docenten om studenten te coachen? En wat zijn de verwachtingen van studenten rond de begeleiding van docenten?
Blended Learning bevat een scala aan bruikbare aanpakken, theorieën en tools. Hoe ontwikkel je kennis, om vanuit Blended Learning de lessen en leeropbrengsten voor leraren te verbeteren? En dan expliciet vanuit methodes en mogelijkheden.
Het doel van dit Kennislab is om te kijken welke elementen uit het Leerlab, het Leerlab tot een succes maken. En hoe vertalen wij deze elementen uit het Leerlab naar de curricula van alle (tweedegraads) lerarenopleidingen?